HRDoktor

A jetlag elkerülhetetlen, de mérsékelhető

2021. július 05. - hrdoktor

Hosszabb repülőutak velejárója a jetlag tünetegyüttes, amelynek kellemetlenségei odafigyeléssel jelentősen enyhíthetőek.

1-2_1.jpg

A jetlag (hivatalos orvosi neve deszinkronózis) gyűjtőnév, azoknak a kellemetlen tüneteknek az összessége, melyeknek hátterében a cirkadián ritmus megváltozása áll. Cirkadián ritmusnak azokat a biológiai folyamatokat nevezzük, amelyek szabályos napszaki rend szerint ismétlődnek. Ez a ritmus azonban felborul, ha valaki több időzónát lép át viszonylag rövid idő alatt. Ahhoz, hogy ilyen gyorsan utazzunk, repülőre van szükség, tehát a jetlag kizárólag a légiközelkedés jellemzője, autós vagy hajós utak során nem tud kialakulni.

Amikor azonban hosszan repülünk, az időzónák átlépése miatt saját ritmusunk, a belső óránk által mutatott idő elkezd eltérni a helyben mért, valós időtől. Tehát például úgy érezzük, hogy késő este van, nagyon fáradtak vagyunk és aludni szeretnénk, holott a helyi idő szerint még fényes nappal van. A jetlag nem jár együtt automatikusan az összes hosszú repülőúttal, ugyanis nem az út hossza, hanem az átlépett időzónák száma a döntő. (Összesen 24 időzóna van, általában három időzóna túllépése már kiváltja a tünetegyüttest.) Ha sokat repülünk, de nem, vagy csak pár időzónát váltunk, tehát az észak-déli irányba utazunk, akkor a jetlag valószínűleg elkerül. Ha viszont nyugatról keletre, vagy keletről nyugatra utazunk, akkor szinte biztosan megtapasztaljuk.

A jetlag tünetei és kezelése

A jetlag legjellemzőbb tünete, hogy az alvás megszokott rendje felborul. A jetlagben szenvedő ember nappal álmos és aludna, éjszaka viszont élénk, nem tudja kipihenni magát. A szervezete ugyanis még az otthoni idő szerint működik, az otthoni nappalt és éjszakát követi, nem a helyi időt. A kialvatlanság aztán hozza magával a jetlag többi jellegzetes tünetét, a fejfájást, a hányingert, a különböző mentális panaszokat, ingerlékenységet, rosszkedvet, enerváltságot, lehangoltságot. Ritkábban ugyan, de vannak olyanok, akiknél a jetlag átmenetileg különböző étkezési zavarokat is okoz, hiszen az otthon megszokotthoz képest az étkezések rendje is felborul. Előfordulhatnak különböző emésztési problémák, falási rohamok vagy éppen ellenkezőleg, étvágytalanság.

Mivel a jetlag nem betegség, hanem egy átmeneti állapot, elvileg nincs szükség arra, hogy kezeljék. Ha valaki nagyon szenved a tünetektől, akkor különböző fájdalomcsillapítókkal, altatókkal enyhítheti azokat. Lerövidíthetjük a jetlag hosszát azzal, ha vállalva az átmeneti kellemetlenségeket, nem fekszünk le aludni nappal, amikor fáradtak vagyunk, hanem erős akarattal igyekszünk a helyi idő szerint lefeküdni és felkelni.

2-2_1.jpg

Bár a jetlaget kisebb-nagyobb mértékben szinte mindenki megtapasztalja, általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál erősebb tünetei lesznek. A gyerekek vészelik át legkönnyebben és leggyorsabban. Jellemzőbb a jetlag kialakulása (vagy annak rosszabb megélése) azokra, akik mentálisan instabilabbak, nem szeretik a változásokat, ragaszkodnak a napirendjükhöz, kevésbé rugalmasak.

Hogyan mérsékelhető a jetlag?

Az egyéni adottságoktól, az átlépett időzónák számától és attól is függ, meddig tart a jetlag, hogy az utazó mennyire igyekszik, mennyire tud alkalmazkodni a helyi időzónához. De általánosságban elmondható, hogy még a legmakacsabb jetlagen is úrrá lehet lenni 2-4 nap alatt.

Ha valaki különösen körültekintő, akkor néhány intézkedéssel megelőzheti, vagy legalábbis jelentősen enyhítheti a jetlaget. A módszer egyszerű: az utazás előtti napokban meg kell nézni, hogy a célországban mennyi az idő, és már otthon némileg közelíteni kell a szokásainkat a célország idejéhez. Vagyis korábban vagy később kell lefeküdni és felkelni, mint ahogy addig tettük. Akár 1-2 óra közelítés is segíthet abban, hogy érkezés után könnyebben úrrá legyünk a jetlagen.

Vannak olyan vény nélkül kapható, melatonin tartalmú gyógyszerek, amelyekről a gyártók azt állítják, hogy segítenek a jetlag leküzdésében. A melatonin az alvás-ébrenlét ciklust szabályozó tobozmirigy hormonja. Ennek a hormonnak a termelése fényingerfüggő, vagyis sötétedéskor emelkedik a mennyisége, ezzel segíti az elalvást. Világosodásra csökken a mennyisége, ami pedig a reggeli ébredésben segít. Ugyanakkor a szakemberek véleménye nem egységes abban, hogy a melatonin valóban segít-e a jetlagen, és az ajánlott dózissal kapcsolatban sem alakult ki teljes szakmai konszenzus.

A cikk a Budai Egészségközpont belgyógyász szakorvosainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr2216612980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horrorpornó bábszínház 2021.07.05. 19:51:58

Nem tudom, mennyire elkerülhetetlen, de nekem sosem volt, 9 időzóna átrepülés után sem.
Igaz, eléggé összevissza időpontokban fekszem és kelek.

"Ahhoz, hogy ilyen gyorsan utazzunk, repülőre van szükség"
Baromság, ma már a vonatok is elég gyorsan járnak, persze ne a Budapest-Miskolc vonalat nézd.

Amúgy meg tanulj meg írni.

efi 2021.07.05. 21:22:59

"általában három időzóna túllépése már kiváltja a tünetegyüttest"
"a legmakacsabb jetlagen is úrrá lehet lenni 2-4 nap alatt."
Akkor most valamit arról is, hogy ezek után miért is kell hetekig vinnyogni egy 1 órás óraátállításon minden tavasszal?

Scarlett-Kate 2021.07.05. 22:11:47

Az éjszakai műszakban dolgozók ugyanezt élik át…

Gerardus A. Lodewijk 2021.07.05. 22:43:44

Egy biztos módja van a jetlag elkerülésének: egyszerre max. 2 időzónányit utazzunk (nyugat felé esetleg 3 még belefér), utána 2-3 napot pihenjünk, és így tovább. Ez nyilván nem túl életszerű megoldás az esetek jó részében. Ezenkívül ha éjjel utazunk, akkor fokozottabban jelentkezik a jetlag, mintha nappal utaznánk (ha alszunk, akkor azért, ha meg nem, akkor azért). De hát a menetrendeket nem feltétlenül ehhez igazítva tervezik. Még egy hasznos tanács: ne öregedjünk meg, mert a korban előrefelé csak egyre rosszabb lesz a jetlag. Egyébként pedig ami még segíthet az indulás előtti 3. naptól kezdve: könnyű ételek, sok folyadék, kevés alkohol, némi testmozgás, a szokásosnál kicsit több alvás.

@efi: A kérdés teljesen jogos. Esetleg az lehet az oka, hogy akik az óraátállításon "vinnyognak", azok jó eséllyel nem ugyanazok, mint akiket esetleg érinthet egy jetlag? És azt is jól látja, hogy a tavaszi óraátállítás mindig kellemetlenebb az őszinél, mert a cirkadián ritmust kevésbé zavarja egy 25 órás nap, mint egy 23 órás.

horrorpornó bábszínház 2021.07.06. 00:26:11

@Gerardus A. Lodewijk:
Nagyon sok hülye "tanács".
Ezeket a babonákat inkább tartsd meg magadnak.

horrorpornó bábszínház 2021.07.06. 00:27:55

@Gerardus A. Lodewijk:
Akik az óraátállításon vinnyognak, azok hipochonder hülyék.
1 órányi eltérés senkit nem visel meg.

hidegsegg 2021.07.06. 06:05:52

Még nem vagyok nyugdíjas korú, de az öregedés jelei közül pont a jetlaget nem érzem. Most a covid miatt csak Európában repülök, de előtte 5x-6x körberepültem a földet évente, Távol-Keletre és az amerikai kontinensre jártam. Megtanultam aludni a repülőn, a két étkezés között végig szunyálok. Odaérve azonnal fölveszem a helyi ritmust, soha semmi bajom nincs. Gondolom ez egyénfüggő, nem kell előre betojni.

FlybyWire 2021.07.06. 07:22:53

Nem akkora nagy hepaj.
Nekem leginkább az emésztésem szokott kisebb sokkot kapni, a reggeli kábelfektetés mondjuk a kora délutáni meeting közben jön rám Kínában, stb....

efi 2021.07.09. 19:11:11

@hidegsegg:
Gratulálok a szép nagy nyugdíjadhoz.
@FlybyWire:
Most nem azokról van szó, akik gongütésre járnak szarni, hanem normális emberekről, akik akkor mennek, amikor ingerük van, ha pedig akkor éppen nem lehet, akkor simán akár 24 órát is vissza tudják tartani. Akik gongütésre járnak, azok pszichésen erre annyira rá vannak függve, hogy lám még ilyenkor is szarban vannak szó szerint.

hidegsegg 2021.07.09. 20:54:44

@efi:
Már leszoktam arról, hogy meglepődjek milyen személyiségromboló dolog tud lenni a plebejus irigység retrográd formája. Most sem lepődöm meg, de mivel alapvetően nagyon segítőkész ember vagyok, támogatólag neked is felhívom a figyelmed arra a tényre, hogy : "Még nem vagyok nyugdíjas korú..."- írtam. Tehát, ahogy volt szerencséd helytelenül értelmezned az általam leírtakat, sehol sem állítottam, hogy nyugdíjas vagyok, ellenben azt szögeztem le, hogy nem vagyok olyan korú, hogy nyugdíjat kapjak, amiből következően nem is részesülök "szép nagy nyugdíjban".
Azért repülők sokat, mert az ügyfeleim legális keretek között megbíznak azzal a feleadattal, hogy repüljek ide-oda és végezzem el ezt meg azt. Ennek fejében nem nyugdíjban, hanem különféle, az adóhatóság által széles mosollyal üdvözölt pénzügyi ellentételezésben részesülök, melynek remélem magad és kedves családod is jogos haszonélvezői vagytok az újraelosztás során. Örömömre szolgál.
Két apróság a végére: 1) Nem mindenki nyaralni megy aki repülőre száll. 2) A szövegértési készség fejlesztése előnyösebb munkaerőpiaci helyzetbe hozhatja az embert ha csak egy jobb jövőt szeretne gyermekei számára. De lehet, hogy csak jobban oda kell figyelni, az sem hátrány
süti beállítások módosítása