HRDoktor

Ront a figyelemhiányos hiperaktivitás zavaron a közösségi média?

2024. június 06. - hrdoktor

Kutatási eredmények szerint a gyakori digitális média használat körülbelül 10%-kal növeli az ADHD-ra jellemző tünetek kialakulásának kockázatát, valamint jelentős mértékben ronthat a már meglévő tüneteken és rossz irányba befolyásolhatja az egyébként is egészségtelen viselkedési mintákat. Az online térben azért is érdemes vigyáznunk, mert az ADHD-val kapcsolatban számos félrevezető információ terjed.

hrdoktor_social_media_hatasa_az_adhd_ra.jpg

Az ADHD vagy más néven figyelemhiányos hiperaktivitás zavar egy olyan idegrendszeri fejlődési zavar, amely tartós figyelemfenntartási nehézséggel, hiperaktivitással és impulzivitással jár. Az állapoton sokat ronthat a rendszeres és hosszan tartó közösségi média használat, ahol a folyamatosan érkező és gyorsan váltakozó tartalmak (pl. TikTok vagy Reels-videók) tengerében könnyen „elveszhetnek” a gyerekek, de akár a fiatal felnőttek is.

Kimutatható kapcsolat a közösségi média használat és a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar között?

A rendszeres és hosszan tartó közösségi média használat és a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar közötti kapcsolat egy rendkívül érdekes kutatási terület, amelynek eredményeit mindenki számára érdemes és tanulságos megismerni.

Az ADHD egy kifejezetten gyakori tünetegyüttes, amely becslések szerint minden 10. iskolás korú magyar gyermeket érint, akik között a fiúk vannak nagyobb arányban. A figyelemhiányos hiperaktivitás zavar előfordulása a 25 év alattiak körében nagyjából 5-7% köré tehető, míg az idősebb generációk tagjai 2-6% közötti arányban érintettek. A diagnózisok száma folyamatosan növekszik, bár nem drámai mértékben. Egyre gyakrabban diagnosztizálják fiatal felnőttek, nők és idősebb emberek körében.

Számos tudományos kutatás eredményei alátámasztják, hogy az ADHD és a rendszeres közösségi média használat közötti összefüggés létezik, ám az ok-okozati viszony iránya nem egyértelmű. Egyfelől nyilvánvaló, hogy a közösségi médiában fellelhető gyorsan váltakozó tartalmak nem kedveznek a figyelem hosszú távú fenntartásának, másfelől kimutatható tény az is, hogy a korábban neurológiai problémával diagnosztizált emberekre jellemzőbb a problémás digitális média használat.

Vigyázat! Az online térben könnyen és gyorsan terjednek félrevezető információk

A digitális platformok információs aranybányák lehetnek, amelyek segíthetnek jobban megérteni az ADHD tüneteit, ám érdemes óvatosan bánni velük, hiszen ellenőrizetlen voltuk miatt gyakran terjednek rajtuk téves információk. Egy Kanadai Pszichiátriai Folyóiratban megjelent tanulmány szerint a TikTok videókban kiugróan magas arányban terjednek félrevezető információk az ADHD-val kapcsolatban, amelyek növelhetik az ADHD túldiagnosztizálásának vagy helytelen diagnózisának kockázatát. A közelmúltban lezajlott kutatás eredményei azt mutatják, hogy a 100 legnépszerűbb ADHD-val kapcsolatos TikTok-videó 52%-a félrevezető információkat tartalmazott és nélkülözött minden fajta tudományos bizonyítékot. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy amennyiben hiteles információkhoz szeretne hozzájutni, a tájékozódás során a tudományos forrásokat és az egészségügyi szakemberek által hitelesített tartalmakat vegye alapul.

hrdoktor_adhd_t_okoz_a_social_media.jpg

Óvatosan a korai közösségi média használattal!

A közösségi média korai használata hosszú távon az ADHD tünetek növekedéséhez vezet

A tudományos kutatások eredményei azt sugallják, hogy a korai közösségi média használata hosszú távú hatással lehet az ADHD tüneteinek kialakulására serdülőknél - különös tekintettel a 15-16 éves korosztályra. A 2 éven át nyomon követett serdülők körében statisztikailag szignifikáns, de szerény összefüggés volt a digitális média használatának nagyobb gyakorisága és az ADHD későbbi tünetei között. Ez rávilágít annak fontosságára, hogy figyelembe vegyük a korai közösségi média használat hatásait - különösen, ha az ADHD már képben van. Fontosak további vizsgálatok arra vonatkozóan, hogy okozati összefüggésről van-e szó.

A gyakori közösségi média használat az ADHD tünetek növekedésével jár a fiatal felnőtteknél

Egy libanoni kutatás eredményei szerint a problémás közösségi média használat szignifikánsan összefüggött a magasabb ADHD kockázattal. Az összefüggést részben az okozza, hogy a közösségi hálózatok által nyújtott folyamatos stimuláció jelentősen csökkenti a figyelmet.

Egyes kutatások szerint a gyakori digitális média használat körülbelül 10% -kal növeli az ADHD tünetek kialakulásának kockázatát. Ez arányos a populációs vizsgálatok fiú-lány arány eredményeivel, miszerint 3:1, orvoshoz fordulók körében 6:1-es arány találtak. Az ADHD diagnózisú gyermekek majdnem kétharmadánál, felnőttek 75%-nál fennáll legalább egy komorbid pszichiátriai zavar, melyek közül leggyakoribb az ADHD mellett az oppozíciós zavar, tik zavar, viselkedési zavar és tanulási zavarok, ezen túl szorongásos zavarok és major depressziós epizód.

Nem a közösségi médiától lesz figyelemhiányos hiperaktivitás zavara, de ronthat vele az állapotán

A közösségi média hatalmas mennyiségű tartalmat kínál, ami arra ösztönözheti az embereket, hogy több időt töltsenek az online térben, mint tervezték. A közösségi média alkalmazások és a rajtuk elérhető tartalmak közötti gyakori váltogatás fokozhatja az ADHD jellemző tüneteit, és ezt az ördögi kört aztán egyre nehezebb megszakítani.

A kapcsolat értékelése ellentmondásos: a közösségi média lehetőséget nyújthat az ADHD-vel küzdő emberek számára a könnyebb társadalmi interakciókra, másrészről viszont ezek a kapcsolódási formák nem mindig előnyösek a számukra.

Összegzésképpen tehát elmondható, hogy bár van kapcsolat a kettő között, a rendszeres közösségi média használat önmagában, közvetlenül nem okoz ADHD-t, de súlyosbíthatja az érintettek meglévő tüneteit és rossz irányba befolyásolhatja az egyébként is maladaptív viselkedési mintákat.

Ha aggódik amiatt, hogy Ön, családtagja vagy kollégája esetleg ADHD-tól szenved, fontos szakemberhez fordulni. A betegség krónikus és kezeletlen esetben számos pszichés zavar kialakulásának esélyét megnöveli. Kérje pszichológus, pszichiáter vagy neurológus szakmai tanácsát.

bhc_adhd_gyermekkorban.jpg

Hogyan hat a gyakori közösségi média használat azokra, akiket ADHD-val diagnosztizáltak?

Érdemes kitérni arra is, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal jár a digitális platformok használata az ADHD-val diagnosztizált fiatalok számára.

AZ ADHD-val küzdő emberek a neurológiai problémáikon túlmenően gyakran meglehetősen nehéznek, küzdelmesnek találják, hogy kapcsolatot teremtsenek vagy tartsanak fenn másokkal. Állapotuk miatt ráadásul magas szintű társadalmi kirekesztettséget tapasztalhatnak. Sokakhoz hasonlóan, akik az átlagnál nehezebben boldogulnak a valós társadalom keretei között, ők is a közösségi média irányába fordulnak.

A közösségi média használat előnyei figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral küzdőknél

Az ADHD-val élők számára a közösségi média használata előnyökkel járhat. Nézzük meg, milyen pozitív hatásai lehetnek:

Közösségek létrehozása: Az ADHD-vel élő felnőttek számára a közösségi média ideális hely a közösségek kialakítására. Itt olyan sorstársakkal is találkozhatnak, akik megértik az ADHD egyedi kihívásait.

Más nézőpontok megismerése: A közösségi média nem csak vicces videókat és mémeket kínál, hanem sokféle nézőpontot is. Az ADHD-ről szóló tartalmak segíthetnek jobban megérteni a tüneteket és kezelési lehetőségeket.

Önkifejezés lehetősége: A közösségi média lehetőséget ad az önkifejezésre. Az ADHD-val élők itt megoszthatják tapasztalataikat, érzéseiket és véleményüket.

Tudatosság növelése: A közösségi média segíthet az ADHD-tudatosság növelésében. Ha valaki gyanítja, hogy ADHD-je van, a közösségi média inspirálhatja őt a az állapota feltérképezésére, a diagnózis megállapítására és a szükséges segítség kérésére.

Fontos azonban, hogy mértékkel, valamint meghatározott időkeret betartásával használjuk a közösségi médiát, és figyeljünk az információforrások megbízhatóságára.

A közösségi média használat hátrányai figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral küzdőknél

Az ADHD-val küzdők számára a közösségi média használat számos előnye mellett sajnos jelentős kockázati tényezőkkel és hátrányokkal is jár. Lássuk ezeket!

Problémás közösségi média használat: A modern digitális platformok változatosak, folyamatosan elérhetők mobil eszközökön keresztül, és képesek gyors, nagy intenzitású stimulációt biztosítani, ezért a figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral küzdők gyakran és jellemzően problémás módon használják ezeket.

Téves öndiagnózis veszélye: A közösségi média tartalmai félrevezetőek lehetnek, és téves öndiagnózishoz vezethetnek. Mindannyian tapasztalhatunk ADHD-szerű tüneteket, például nyugtalanságot, szervezetlenséget vagy halogatást, ez azonban még nem jelent feltétlen problémát. Fontos, hogy mindig megbízható, tudományos forrásokból tájékozódjunk, a diagnózis felállítása érdekében pedig forduljunk szakemberhez.

Érzelmi hatásoknak való fokozott kitettség: Az ADHD-val élő gyermekek érzékenyebbek lehetnek a közösségi média tartalmának érzelmi hatásaira. Cyberbullying vagy negatív összehasonlítások hatására fokozottan megjelenhetnek mentális zavarok tünetei, úgy mint elégtelenség érzet, rossz hangulat, szorongásos tünetek.

Mentális egészségügyi problémák megnövekedett kockázata: A közösségi média használata súlyosbíthatja a már meglévő mentális egészségügyi problémákat. Az ADHD-val diagnosztizált embereket nagyobb mértékben érintheti az internetfüggőség is.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3518422531

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása