HRDoktor

Mit tehet a munkaadó a dolgozói lojalitásért?

2023. október 02. - hrdoktor

Minden cég, szervezet számára felbecsülhetetlen érték, ha összejön egy jól képzett, együttműködő, elkötelezett munkavállalói csapat. Mit tehet a menedzsment azért, hogy bevált dolgozói minél tovább lojálisak maradjanak a cégéhez?

Vitathatatlan, hogy a dolgozói elvándorlás féken tartása gazdasági előnyökkel jár. Sikeresebb az a vállalkozás, amelyet az ott dolgozók magukénak éreznek, ahonnan nem kívánkoznak el: nő a hatékonyság, kevesebbet kell az újak betanítására költeni, gördülékenyebb az együttműködés, jobb a belső kommunikáció.

munkaado_dolgozoi_lojalitas_1.jpg

Jövedelem, juttatások

A kérdésre, hogy mivel lehet megtartani a cégnél a munkavállalókat, a kézenfekvő válasz nyilván az, hogy a nagyobb anyagi elismeréssel. Hosszabb távon azonban a magasabb fizetéssel önmagában nem feltétlenül lehet elérni, hogy a cégnél maradjanak a dolgozók, hiszen a tartósan jó munkahelyi közérzethez ennél több kell. A vállalkozásoknak különösen az összetettebb munkát végző, több kreativitást igénylő, magasabban kvalifikált dolgozókkal kapcsolatban volna fontos, hogy minél hűségesebbek legyenek munkaadójukhoz, minél hosszabb időre lehessen építeni rájuk. Az ő esetükben ma már más szempontok is szerepet játszanak, hiszen egy munkavállaló a fizetésen kívül sok egyéb körülményt is mérlegel, amikor munkahelyet választ magának.

Egzisztenciális biztonságérzet

A munkavállalók számára az egyéb juttatások egyre fontosabbá válnak: nagyon vonzó lehet, ha az egzisztenciális biztonság nemcsak a zavartalan keresőképesség, hanem az esetleges baj, betegség, megváltozott élethelyzet esetére is kiterjed. Egyre több cég köt a dolgozói számára olyan egészségbiztosítást, amellyel a munkavállalók az állami ellátáson kívül, a magánegészségi szolgáltatóknál, a hosszú várólisták kikerülésével juthatnak megfelelő kivizsgáláshoz, szakellátáshoz. A betegség vagy baleset miatt bekövetkező keresőképtelenség esetén is különösen fontos, hogy a munkavállalók biztonságban érezhessék magukat. Ezt szolgálhatja a csoportos élet-, balesetbiztosítás, amely kiegészítheti a keresőképtelenség idejére járó táppénzt a szokásos jövedelem szintjére. A munkavállalók időskori biztonságát alapozhatják meg a kiegészítő nyugdíjbiztosítások, a vállalati nyugdíjkonstrukciók és nyugdíjprogramok, amelyek szintén nagyon vonzóak lehetnek a dolgozók számára, megnövelhetik a cég iránti elkötelezettségüket. Az általános jóléti intézkedések mellett kiemelten motiválók lehetnek a személyre szabott ösztönzési lehetőségek. Ha egy feladathoz, projekthez jutalmat tűznek ki, esetleg a sikeres teljesítés után a munkavállaló egyénre szabottan maga választhat több lehetőség közül, az is nagyban növelheti a motivációt.

Otthonos, komfortos munkakörülmények

A munkavállalók több időt töltenek el a munkahelyükön, mint az otthonukban, ezért nem mindegy, hogy milyen körülmények között dolgoznak. Ha a home office nem is valósítható meg mindenhol, de az otthonos, kellemes munkahelyi légkör megteremthető, és ehhez viszonylag szerény anyagi ráfordítás is elegendő. Hozzájárulhat ehhez a modern irodatechnika, az ergonómiai szempontból megfelelő bútorzat, a szobanövények. Szintén nem kerül sokba a célszerűen berendezett, megfelelő nagyságú hűtővel, mikróval, vízmelegítővel stb. felszerelt, otthonos étkező kialakítása, ahol egyfajta természetbeni juttatásként ásványvizet, teát, kávét tölthetnek maguknak a dolgozók, esetleg hetente egy-két alkalommal gyümölcsnapot is tarthatnak. Ez utóbbi egyben az egészségesebb életmód egyik eleme lehet. A munkavállalók közérzetét, egyben a munkahely iránti elkötelezettségét jelentősen javíthatja, ha a cégvezetés egyéb egészségvédő juttatásokat is szervez a dolgozóinak: mozgáslehetőséget, kedvezményes edzőtermi vagy uszodabérletet, más stresszkezelő technikák elsajátítását, munkaközi pihenéshez megfelelő időt és helyet. Több cég munkahelyi játék- és pihenőszoba kialakításával segít a stressz leküzdésében.

munkaado_dolgozoi_lojalitas_2.jpg

Cégen belüli fejlődési lehetőségek

Ma már a munkavállalók a munkahelyváltást is bekalkulálják az előbbre jutásuk, életútjuk, szakmai fejlődésük tervezésébe, és elenyésző azok száma, akik több évtizedet húznak le ugyanott. A dolgozók céghez való kötődését mindenképpen növeli, ha az adott munkahelyen belül lehetőséget biztosítanak rendszeres továbbképzésre, szakmai fejlődésre. Ez természetesen a cégnek is előnyös, hiszen a munkavállalók a megszerzett tudásukat az adott pozíciójukban a vállalkozás számára is kamatoztathatják.

Belső kommunikáció

A munkavállalók elkötelezettségét növeli, ha a cégvezetés és a munkavállalók között folyamatos a kommunikáció, ha a menedzsment lehetőség szerint bizonyos mértékig megosztja a vállalat stratégiáját, célkitűzéseit, terveit, a szervezési folyamatokat a munkavállalókkal. Kikéri és meghallgatja a véleményüket, figyel arra, milyen a komfortérzetük, vannak-e esetleg a munkájukat is befolyásoló személyes problémáik, igyekszik képben lenni azzal, hogy mire van szükségük a minél hatékonyabb munkavégzéshez. Fontos lenne a folyamatos visszajelzés, az elismerés, hiszen mindennél ösztönzőbb a munkavállalók számára, ha a vezetés felismeri és méltányolja a jól végzett munkát, ez növeli az önbizalmukat, és növeli a további motivációjukat.

A cikk a Budai Egészségközpont munkatársainak közreműködésével készült el.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr6618225965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása