HRDoktor

Kiégtek a beosztottjaim?

2020. december 07. - hrdoktor

Egy jó vezető felismeri, ha a beosztottjai kiégéssel küzdenek. De mik a burn-out szindróma külső jelei?

A burn-out szindróma egy olyan speciális munkahelyi ártalom orvosi elnevezése, amely fizikai, érzelmi és mentális kimerülést takar; az Egészségügyi Világszervezet, a WHO definíciója szerint „nem megfelelően kezelt, krónikus munkahelyi stresszből fakadó szindróma”. Tehát a kiégés okozója a hosszú ideig fennálló és nehezen kezelhető stressz, túlzott megterhelés és igénybevétel a munkahelyen.

hrdoktor1_1.jpg

Kiket érinthet a burn-out szindróma?

A probléma lényegében bárkit érinthet, bármilyen szakmában, de a segítő foglalkozásúak (pl.: egészségügy) és a versenyszférában dolgozók fokozottan veszélyeztetettek. Hajlamosító tényezőnek számítanak a nem megfelelő munkahelyi körülmények, a rossz vezetési stílus, a túlterhelés, a feladat és a felelősségi körök pontatlansága, a túl nagy felelősség, ha huzamosabb ideig nincs összhangban az erőkifejtés és az érte kapott elismerés/megbecsülés, a folyamatos bizonytalanság, a túlórázás, a pihenés hiánya, a másodállásra kényszerülés stb. Ezen kívül a kiégésre hajlamosabbak lehetnek például azok a személyiségtípusok, akik túl nagy elvárásokat támasztanak maguk elé, akik a saját személyiségüket legfőbb munkaeszközként használva, túlzottan bevonódva végzik a munkájukat, akik nehezen mondanak nemet, akiknek a munkával kapcsolatos idealizált, irreális elképzeléseik vannak, akik sokszor két végén égetik a gyertyát, mert nem ismerik fel teljesítőképességük határait.

Melyek a burn-out szindróma jelei?

Ha az alábbiak közül többet is tapasztalunk egyik kollégánkon vagy beosztottunkon, akkor gyanakodni kezdhetünk a kiégés-szindróma jelenlétére. Ha a régen proaktív, lelkes kolléga:

  • egyre érdektelenebbé, rezignáltabbá és fáradékonyabbá válik, érzései tompák, olykor cinikusak
  • feladatait unottan, rutinból és sematikusan végzi, munkáját monotonnak és értéktelennek ítéli meg
  • csökken a munkakedve és a motivációja, akárcsak a hatékonysága és az eredményessége
  • tartós tehetetlenség- és inkompetencia-érzésről számol be, kilátástalanság és reményvesztettség uralkodik el rajta
  • fejfájásra, nyak-, hát- vagy derékfájdalomra, gyomorpanaszokra, alvásproblémákra vagy táplálkozási zavarokra panaszkodik
  • a kollégákkal ápolt kapcsolata konfliktusossá vagy felszínessé válik
  • a személyes szükségleit háttérbe szorítja, a munkája kerül a középpontba a magánélete rovására
  • úgy érzi, minden rossz, sem a munkájával, sem magával, sem a világgal nem elégedett
  • az utolsó fázisban pedig a közöny, az apátia érzése és az empátia hiánya jellemző.

Hogyan előzhetem meg, hogy kiégjenek a beosztottjaim?

Vezetőként több eszköz is van a kezünkben, melyek segítségével megelőzhetjük, hogy beosztottunk/beosztottjaink kiégjenek.

1. Teremtsünk megfelelő körülményeket, hiszen ha a munkavállalók tartósan hiányt szenvednek valamiből, akkor az biztosan problémát fog okozni a későbbiekben.

2. Figyeljünk oda az egyenlő és egyenletes munkamegosztásra, huzamosabb ideig ne legyen senki se túlterhelve, főleg ne úgy, hogy pl. egy közeli kollégának látványosan kevesebb feladat jut, ami konfrontációhoz vezethet.

3. Igyekezzünk visszaszorítani a túlórákat, ne legyen belőle rendszer, már csak azért se, mert köztudott, hogy az egyre fáradtabb munkavállaló egyre kevésbé hatékony. Tehát ne legyen elvárás a túlóra, illetve küldjük haza a túlzásba eső munkaerőt.

4. Szánjunk elég időt és energiát arra, hogy pozitív visszajelzéseket adjunk beosztottaink munkavégzéséről, hiszen az elismerő szavak sokszor csodákra képesek! Mindemellett legyen kiegyensúlyozott az erőkifejtés és az érte kapott anyagi elismerés aránya is.

5. Ha nem muszáj, akkor ne helyezzünk egy-egy dolgozóra túl nagy felelősséget, inkább tudatosítsuk mindenkiben azt, hogy csapatként együttműködve akár közösen is vállalhatjuk a felelősséget, ha hibázásra kerül sor.

6. Ha pedig valaki elront valamit, akkor próbáljunk a megoldásra koncentrálni, a szitkozódás, félelemkeltés, ujjal mutogatás, bűnbakkeresés mind-mind csak növelik a kollégák frusztrációját.

7. Legyünk elérhetőek, a beosztottaknak legyen mindig lehetőségük a problémák jelzésére és a feszültségek kibeszélésére.

8. A kiégés felismerésére, szűrésére szervezhetünk egyrészt speciális foglalkozásokat, oktatásokat, melyek során szakértők képesek feltárni az esetleges veszélyeztető tényezőket, másrészt olyan kommunikációs és relaxációs tréningeket, melyek megkönnyíthetik az alkalmazottak számára a feszültséggel való megküzdést és a stressz kezelését, harmadrészt pedig olyan csapatépítő tréningeket, amin a kollégák szívesen részt vesznek, kikapcsolódnak, hiszen nincs kötelező jellegük.

hrdoktor2_1.jpg

Mit tegyek, ha a beosztottam kiégett?

Ha valamelyik alkalmazotton a burn-out szindróma jeleit véljük felfedezni, akkor semmi esetre se söpörjük a szőnyeg alá a problémát, hiszen ideális esetben vezetőként feladatunk lenne a tünetek felismerése is. Természetesen a burn-out szindróma diagnózisának felállítása és a probléma kezelése a mentálhigiéné és pszichiátria szakterületéhez tartozik, de lehetséges, hogy az érintettnek csak egy kezdő lökés, például egy mélyebb beszélgetés kell ahhoz, hogy belássa, hogy külső segítség nélkül többnyire nehéz leküzdeni ezt az állapotot. Enyhébb esetben elegendő lehet a munka átszervezése, különböző stresszkezelési technikák alkalmazása, több szabadidő vagy szabadság beiktatása, súlyosabb esetben azonban érdemes minél előbb szakemberhez fordulni.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr4916320162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Irbisz 2020.12.07. 09:11:13

"Hajlamosító tényezőnek számítanak a nem megfelelő munkahelyi körülmények, a rossz vezetési stílus, a túlterhelés, a feladat és a felelősségi körök pontatlansága, a túl nagy felelősség, ha huzamosabb ideig nincs összhangban az erőkifejtés és az érte kapott elismerés/megbecsülés, a folyamatos bizonytalanság, a túlórázás, a pihenés hiánya, a másodállásra kényszerülés stb. "

Most nem azért mondom, de az itt felsorolt okok nagyrésze pont egy nem megfelelő vezetőre (esetleg munkahelyi kultúrára) vezethetők vissza és ez esetben az általa okozott problémát nyilván nem fogja tudni megoldani.

tatárfejű kutya 2020.12.07. 16:55:54

A magyar munkahelyek szerintem 90%-a nem is igen tud róla, hogy lennének kiégett beosztottjaik. A kifejezést is, csak valami távoli nyugati hülyeségnek tartják. De persze csodálkoznak, hogy milyen magas a fluktuáció, amit az "ezek a mai fiatalok"-kal és a "jobb is, ha elment, úgyse volt ide való"-kategóriakkal magyarázzák.
És ez csak romlani fog szerintem.

kvadrillio 2020.12.07. 17:18:03

MEG KELL TÍZSZEREZNI A FIZETÉSÜKET !! :o) ÉS ELMÚLIK A KIÉGÉS.

pákosztos macska 2020.12.07. 18:12:21

"pedig olyan csapatépítő tréningeket, amin a kollégák szívesen részt vesznek, kikapcsolódnak, hiszen nincs kötelező jellegük"

A csapatépítő tréningek többnyire éppen kötelezőek, és még lehet, hogy hozzá is járulnak a kiégéshez, ha az az elvárás, hogy jól KELL érezned magad.

A másik gond a csapatépítő tréningekkel az, hogy munkaidőn kívül szervezik meg, és így az értékes én-időből, a rekreációra fordítható időből lopnak el napokat. Azaz szintúgy paradox módon hozzájárulhatnak a fáradtság érzéséhez.

Billy Hill 2020.12.07. 19:39:34

Kevesebb B*rn energiaitalt kell tölteni az italautomatába...

Hórukk 2020.12.07. 22:57:52

Kívülről rendszeres zuhanyzás, belsőleg a pia oldhatja meg az égést, persze nem tömény(telen).

Bambano 2020.12.08. 00:26:00

azt, hogy mennyi a túlóra, az esetek zömében nem a közvetlen vezető határozza meg, hanem a magasabb polcon ülők, a munka mennyisége alapján.
a túlórát kordában tartani csak megfelelő mennyiségű ember alkalmazásával lehet. egyébként pedig nem törekedünk a túlóra korlátozására, mert azt törvény írja elő, hogy mennyi lehet. tehát a törvény megtartására törekedünk.

az a jó csapatépítő tréning, amit nem szerveztek meg. ideje lenne, hogy a hr leszokjon végre az ilyen marhaságokról.

olyan nincs, hogy egy feladat elrontásáért közös a felelősség. ha közös a felelősség, akkor senki sem felel érte, vagyis senki sem fogja megcsinálni. tehát csak a csapatépítő tréning megszervezéséért lehet közös a felelősség, minden másért egyéni konkrét felelős kell.

tök jó ez a blog, mindig van mit tanítani az alapvető hibákat elkövető bloggernek...

P1sty 2020.12.08. 03:43:39

Jó tanácsok, kár, hogy tök feleslegesek, mert a legtöbb munkahelyen mintha dirket kiégetnék az embereket. Tulajdonképp nem is számítanak, csak könnyen pótolható termelési eszközök. Még a hasonlat is jó, pont mint az izzó: ha kiég, kicserélem egy másikra, oszt jónapot.
Maximum csak valami kivételesen fontos és nagyon nehezen betölthető poszt esetén érdeke itt a vadkeleten a munkáltatónak megelőzni a kiégést. Minden más munkakör esetén a lehető legnagyobb terhelés a lehető legkisebb fizetés mellett, hogy termelődjön a profit a tulajnak.
Igazából talán még a gépet is jobban kímélik, mint az embert, mert ha a gépet túlhajtják és javítani kell, az megjelenik a könyvelésben. Viszont ha Jóska besokkall és felmond, akkor amíg nincs új ember, átrakjuk a feladatait a Bélára (show must go on, kemény időket élünk, válság van, örülj, hogy van munkád, stb.) és kész, persze nyilván fizetésemelés nélkül. Még meg is lesz dícserve a kisfőnök, hogy kisebb bérköltséggel is megoldja, milyen ügyes. Aztán a fönőkség meglátja, hogy amit eddig 2 ember csinált, azt már 3 hónapja egy csinálja, ergo egy ember is meg tudja csinálni, fölösleges a kettő, nem is hirdetik tovább az állást, és Béla ott marad két embernyi munkával, amíg el nem megy ő is a csába. De ő nem megy, mert két gyereke és lakáshitele van, úgyhogy magas vérnyomást és gyomorfekélyt kap, bevérzik, meghal.
Na akkor meghirdetik a kétemebres állást egynek. Minimálbérért, esetleg gyakornoknak. Mert ugye a költség, az költség.
Utána csodálkoznak, hogy nincs jelentkező, és vinnyognak, hogy munkaerőhiány van.

marvin 2020.12.08. 08:02:03

@kvadrillio:
Nem leszek ezzel népszerű, de van két univerzálisnak mondható alapelv a fizetésekről:
1. A fizetésemelés hatása a motivációra kb. 3-4 hónap
2. Munkahely elhagyás sokkal gyakoribb oka a rossz főnök, mint a magasabb fizetés lehetősége

marvin 2020.12.08. 08:08:26

@Bambano:
Igen, igazad van. A túlóra kikényszerítése felső vezetőtől jön. Aztán a középvezető ott van két tűz között és neki kell azt végigvinni. Voltam sokáig ilyen helyzetben.
Sajnos a túlórák jelentős részét nem plusz ember felvételével lehetne segíteni, hanem a munkafolyamatok szervezésével, modernizálásával, stb...
Lásd pl. Németország. Nincs túlóra (csak nagyon indokolt esetben és ha ismétlődik, akkor a HR közbelép), mégis hatékonyak.
Magyarországon még mindig sokan azt gondolják, hogy olcsóbb embertömeggel megoldani a termelés fenntartását, mint beruházni és modernizálni. Ez olyan kis és középvállalkozásokra is vonatkozik, akik magukat világhírű technológiai vállalatoknak tartják.

igazi hős 2020.12.08. 08:43:55

@Bambano: Abban a pillanatban, amikor elkezdesz minden hibáért egyéni felelőst keresni és nyilvánosan megnevezni, sikeresen és véglegesen megmérgezted a céget. Általában nem egy emberen meg félre egy feladat sikeressége, inkább "az A nem (azt) csinálta meg, mert B nem mondott el olyan részleteket, amikről C tudta, hogy nem A kompetenciája, de B nem, ..." jellegű problémák fordulnak elő. Viszont ezt feltárni sokkal több meló, mint megnevezni A-t, hogy ő rontotta el. (Nyilván nem szalag mellett dolgozó melósról beszélünk, akinél egyértelmű: ezt a csavart meg kell húzni, nem húztad meg, elbasztad.)
Sokkal többször a kommunikáció a probléma és nem a konkrét kompetenciahiány. Amikor pedig a beleszarás a sikertelenség oka, akkor az egész vezetői lánc megbukott az adott dolgozóval együtt.

Irbisz 2020.12.08. 11:33:45

@marvin:

bár sok mindenbe igazad van, pl. hogy veszteségcsökkentés, folyamatalapú működés stb. helyett túlóra, kizsigerelés és ad-hoc tűzoltás, azért ez németeknél ez úgy van, hogy jópár mmunkakörben, pozicióban nincs túlóra kifizetve, de dolgoznak látástól mikulásig. Persze ezek töbnyire a jólfizetett szakértői, (belső) tanácsadói ill. természetesen vezetői munkakörök.

lobaszopiatej 2020.12.08. 12:09:34

Erre találták ki a rotálást, kár hogy a poszt nem említi.

laci_52 2020.12.08. 18:50:21

Kis hazánkban a legtöbb főnököt nem érdekli a dolgozók kiégése, nekik csak az a fontos, minél több eredményt kipréseljenek az alárendeltjeikből Azt gondolják, ha némelyik közülük besokal és megpattan, úgyis találnak helyette másikat. Néha persze elszámítják magukat...

Visceroid 2020.12.08. 21:22:06

@kvadrillio: Egyébként az senkit nem érdekel, hogy valójában azért dolgozunk, hogy egyre kevesebbet érjen a pénzünk? Amit megnyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon. Még ha van egy stabil melód, Orbánék akkor is sz@rrá tudnak szívatni. Magyarországon NEM éri meg melózni, mert emelik az adóterheket, folyamatosan elvonják a jogokat és inflálják a forintot. Egyszerűbb shortolni. Aki Magyarországon bérből és fizetésből él az annyit is ér.

efi 2020.12.09. 15:44:38

Tréningek meg csapatszétkovácsolók: na, csak azt ne! Milyen jogon veszik el a szabadidőm? A járvány egyetlen pozitív hozadéka, hogy most nem lehet tartani ilyen hülyeségeket.
A vezetőknek a valóságban meg - mág ha meg is lenne az akarat - egyáltalán nincs sem idejük, sem energiájuk a beosztottjaik buksiját simogatniuk, mert tele a naptárjuk (amiknek fele értelmetlen meeting, még értelmetlenebb protokollmegjelenések, meg egy csomó utazgatás). Emiatt esetleg a retyóban lehet vele találkozni hetente 2x1 percre.

Bambano 2020.12.12. 01:24:14

@igazi hős: ha az általad írt példában A-t nevezem meg felelősnek, akkor valóban elindítottam a céget a tönkremenés felé. De ha B-t vagy C-t, akkor kiderítettem és orvosoltam a problémát.

az egy veretes ökörség, hogy ne legyen semminek felelőse. mindig felelőssel kell kiosztani a feladatot, aki vagy megcsinálja, vagy jelenti, ha akadályt tapasztalt.

ráadásul van az a klasszikus mondás, hogyha egy papíron kettőnél több aláírás van, azt nyugodtan összetépheted.
süti beállítások módosítása