HRDoktor

Családbarát munkahelyet szeretne? Így érheti el!

2017. március 30. - hrdoktor

Nem könnyű összeegyeztetni a szülői szerepet a munkában való teljes értékű helytállással. Különösen a kisgyermeket nevelő anyákra hárul nagy teher, bár örvendetesen egyre több „kispapa” is kiveszi a részét a gyermekgondozási, nevelési feladatokból. De vajon mitől lesz családbarát egy munkahely és mire számíthatnak a munkába visszatérők?

hrdoktor-blog-csaladbarat-munkahely.jpg

Mitől családbarát egy munkahely?

Családbarát munkahely csak az lehet, ahol a munkaadó elfogadja és méltányolja, hogy munkavállalója – akár nő, akár férfi - nemcsak egy jól képzett, sokoldalú, tehetséges, jól „használható” munkatárs, hanem magánember is, akinek a cég falain kívül is zajlik az élete. Családot alapít, gyermeket nevel, háztartást vezet, beteg családtagot gondoz, de emellett igényli azt is, hogy továbbképezhesse magát. Sőt vágyik arra is, hogy időnként hobbijának hódolhasson, pihenhessen is. Ha a főnök mindent megtesz azért, hogy ezek az életszínterek ne különüljenek el, hanem kiegészíthessék egymást, ha tiszteletben tartja azt, hogy beosztottjainak különböző feladatkörökben kell helytállniuk, akkor a munkavállalók is egyre lojálisabbak lesznek a céghez, és még inkább meg fognak tenni mindent annak sikereiért.

A családbarát munkahelyen nem titokban kell időt „lopni” a családdal kapcsolatos feladatok elvégzésére, hanem természetes módon, akár a munkaidőbe beépítve is elvégezhetik azokat, és akkor sem kell retorziótól tartaniuk, ha netán egy váratlan esemény, betegség, szülői értekezlet stb. miatt hiányoznak olykor a munkából. A kisgyermeket nevelő szülők számára az a legnagyobb segítség, ha munkaidejüket rugalmasan kezelhetik, esetleg annak egy részét otthonról dolgozva, távmunkával is kiválthatják, és nem kötelezhetőek túlórára életüknek ebben a szakaszában. A családbarát munkahelyek vezetői megpróbálnak a dolgozóik kisgyermekeiről is gondoskodni, gyermekfelügyeletet, céges bölcsődét, óvodát, alkalmi családi programokat szervezve. Fontos az is, hogy mekkora anyagi biztonságot jelent a munkahely a család számára: kapnak-e a szülők családalapításkor, a gyermek születésekor, később beiskolázásakor anyagi támogatást, fizethető-e a cafetéria terhére egészségpénztár és így tovább.

hrdoktorblog-csaladbarat-munkahely.jpg

A munkaadó hogyan segítheti a kisgyermekes anyákat a munkába való visszatérésben?

A munkáltató részéről alapvető segítség, hogy a gyermeket nevelő munkatársat visszavárják, számon tartják, a gyed, gyes alatt is tartják vele a kapcsolatot. Visszatérésekor megbeszélik vele, hogyan szeretné az első hónapokat, a visszaszokás időszakát tölteni, a rugalmas vagy a részmunkaidő, esetleg az osztott munkakör segítené-e jobban a visszailleszkedésben. Fontos, hogy ne kelljen szorongania a munkahelye elvesztésétől, ha egy-egy váratlan vészhelyzet, gyerek betegsége miatt otthon kell maradnia. A munkatársak is segíthetik egymást: szükség esetén kölcsönösen helyettesítve a másikat. Ha néhány év kimaradt a gyed, gyes miatt, akkor a munkaadó által szervezett szintre hozó képzés segíthet újra napra készen használni a munkához használt számítógépes programokat, berendezéseket. A munkaadó hozzáállása, véleménye minta lesz a beosztottjai számára, ezért fontos az is, milyen álláspontot képvisel a nemek szerinti munkamegosztás kérdésében. Az a legszerencsésebb, ha támogatja az ifjú apákat is abban, hogy vegyék ki a részüket a gyermeknevelésből, szükség esetén éljenek ők is a családbarát lehetőségekkel, így a munkaidő kedvezménnyel, a gyermeknevelési szabadsággal.

Mire készüljön a kismama?

A munkába való visszatérés nem lesz egyszerű, a kisgyermeket nevelő anyának nagyon sok segítségre lesz szüksége a munkahely, a munkatársak, a család részéről egyaránt. Jó, ha hónapokkal előre készül rá, például bemegy olykor a szülés előtti munkahelyére, utánanéz, mi változott, lesz-e szüksége kiegészítő vagy továbbképzésre az újbóli munkába álláskor. A kicsi bölcsődei, óvodai elhelyezése is sok gonddal jár, és jó előre meg kell tervezni azt is, ki, hogyan hozza-viszi oda a gyereket, szükséghelyzetben ki lesz mozgósítható. Egy megbízható bébiszitterre is szükség lehet. Érdemes előre felmérni azt is, mennyire családbarát az adott munkahely, milyen támogatásra számíthat onnan. Jó jel, ha a cég kiszámíthatóan, stabilan működik, sikeres, a cégvezetés támogatja a családos munkavállalókat, tartja a kapcsolatot a gyeden lévőkkel, számon tartja és igénybe veszi a családbarát intézkedések nyomán járó adókedvezményeket, szervez szabadidős családi programokat, lehetővé teszi a rugalmas munkaidő kialakítását, és mindezt nemcsak az anyukák, hanem a kisgyermekes apák számára is elérhetővé teszi.

Ha gyermeke már nagyobb és kíváncsi, hogyan teremtheti meg az egyensúlyt a munkája és a magánélete között, fogadja meg tanácsainkat!

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr8212387737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása