Csaknem mindannyian éreztük már azt, hogy többre volnánk képesek. Mi akadályoz meg minket abban, hogy hatékonyabbak legyünk a munkahelyünkön és jobban teljesítsünk? Segítünk, hogy a munkára koncentrálhassunk, és kevesebb időt pazaroljunk! Az alábbi tanácsokat betartva hatékonyabban aknázhatjuk ki képességeinket és sikerrel javíthatjuk munkahelyi teljesítményünket.
1. Állítsunk fel reális célokat!
Határozzuk meg, hogy milyen célokat szeretnénk elérni az adott napon, héten vagy hónapban. A célkitűzések felállításakor vizsgáljuk meg, hogy azok eléréséhez rendelkezésünkre állnak-e a megfelelő eszközök, elegendő időnk van-e a végrehajtásukra és hogy milyen problémák merülhetnek fel, amelyek lassíthatják vagy megakadályozhatják, hogy a felállított tervek teljesüljenek. Tűzzünk magunk elé reális célokat és határozzuk meg lépésről-lépésre a hozzájuk vezető utat, akár úgyis, hogy meghatározunk részcélokat.
2. Minden napra tűzzünk ki speciális célokat!
Döntsük el, melyik az a három legfontosabb cél, amit azon a napon el kell érnünk. Még jobb, ha már előző nap előkészítjük őket, átgondoljuk, mi szükséges azok elvégzéséhez, így nagyobb eséllyel kerüljük el, hogy kifutunk az időből.
3. Mindent a maga idejében
Mindenki érzi, hogy a nap folyamán melyek azok az időszakok, amikor hatékonyabban tud dolgozni, és mikor okoz nyűglődést a munka. Mikor érezzük azt, hogy energikusak vagyunk, jól tudunk koncentrálni, és mikor folynak szét gondolataink, leszünk erőtlenek? Mikor segít még a kávé, és mikor felesleges már az is? A legfontosabb és legnagyobb koncentrációt igénylő feladatainkat időzítsük arra az időszakra, amikor a legproduktívabbak vagyunk, a kisebb kihívást jelentő rutinfeladatokat pedig előtte vagy utána is elvégezhetjük.
4. Szabjunk határidőket!
Sok embert motivál a határidő. A kapkodás általában akkor kezdődik, amikor nem tudjuk jól felmérni, hogy a feladat elvégzéséhez mennyi idő szükséges. Persze ezt csak hozzávetőlegesen lehet előre látni, mégis fontos feltétele a feladat pontos és hatékony elvégzésének.
5. Kezdjük a nehezebbel? Vagy inkább a könnyebbel?
Elterjedt az a nézet, hogy érdemes a napot a nehéz feladattal kezdeni, mivel a megkönnyebbülés plusz energiát szabadít fel bennünk, ezáltal könnyebben megbirkózunk a stresszel. Van, akinél ez a módszer jól működik, azonban érdemes kipróbálni ennek az ellenkezőjét is. A kezdeti sikerélmény ugyanis hasonló módon doppingolhat minket, és erőt adhat a nehezebb, komplikáltabb feladatokhoz is. Lényeges viszont, hogy mindig mérlegeljük a feladatokat: könnyű és gyorsan elvégezhető, valamint nehéz és bonyolult munkák. Tudjuk őket elhelyezni egy képzeletbeli mércén.
6. Csoportosítsunk!
Ahelyett, hogy egyik típusú feladatról a másikra ugrálnánk, csoportosítsuk őket. Válaszoljunk egyszerre az összes e-mailre. Telefonhívásainkat is intézzük tömbösítve, és így tovább. Rengeteg időt takaríthatunk meg ezzel a kis változtatással.
7. Egyszerre egy feladatra fókuszáljunk!
Ha egy konkrét feladat megoldásán dolgozunk, a legfontosabb, hogy kizárólag arra figyeljünk. Kapcsoljuk ki a telefont, ne olvasgassunk más oldalakat. Ha szükséges, legyen egy egyezményes jelünk a kollégákkal, amellyel jelezhetjük, hogy most nagy koncentrációt igénylő munkát végzünk, ezért egy újabb projekt megbeszélésével lehetőleg egy későbbi időpontban keressenek.
8. Kérjünk segítséget!
Ha túl magasnak érezzük a követelményszintet, vagy ha nem vagyunk kompetensek a feladat megoldásában, jelezzük a feletteseinknek. Kérjünk időben segítséget, vagy akár adjuk át másnak a feladatot. Ha túlságosan leterheltek vagyunk, azt előbb-utóbb a munkahelyünk és családunk is megsínyli. Még mielőtt így lenne, jelezzük feléjük, hogy túl sok feladatunk van, támogatásra van szükségünk. Így tud csak megérkezni a segítség. A munkahelyi stressz, kiégés kezelésében már akár néhány alkalmas pszichológiai tanácsadás, életmód változtatási tipp is sokat segíthet.
A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.