HRDoktor

Ne hagyjuk, hogy a gyomorégés irányítsa az életünket!

2024. február 20. - hrdoktor

A munkahelyi hiányzások második leggyakoribb okozója (közvetlen az influenza után) a gyomorbántalmak.

Reggel éhgyomorra kávé, sebtében bekapott vagy kihagyott ebéd, kiadós vacsora. Meglehetősen sok ember életében gyakori vendég a gyomorégés kínzó érzése. A legyakoribb kiváltója a stressz, a nem megfelelő vagy rendszertelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód, a káros szenvedélyek.

Ideig-óráig, alkalmanként használnak a savközömbösítő szerek, ám ha heti többször jelentkezik a probléma, forduljunk orvoshoz, megelőzendő a reflux betegség, gyomorgyulladás, fekély kialakulását.

Tisztázzuk, mikor beszélünk refluxról, mi történik ilyenkor a szervezetünkben? Amikor a gyomorszáj záróizma nem zár megfelelően, a gyomornedv, vagy valamennyi gyomorsavval kevert táplálék a nyelőcsőbe jut. Hosszútávon ez gyulladást, fekélyt okozhat. A reflux tünete lehet többek között a fájdalom a mellkasban és a nyelőcsőben, émelygés, hányinger, gyomorégés, maró érzés a gyomorszáj körül, savas, rossz íz a szájban, esetleg köhögés, alvászavar.

2024_02_19_reflux_1.jpg

Tanácsok, hogy elkerüljük a gyomorbántalmakat

1. Ne együnk egyszerre sokat!

Ha túltelített a gyomor, fokozódik a gyomorsavtermelés, ezen felül nagyobb a hasűri nyomás és rövidül a záróizom. Ügyeljünk tehát rá, hogy inkább többször együnk keveset, ne egyszerre vegyünk magunkhoz – a gyomornak komoly megterhelést jelentő – nagyobb mennyiségű táplálékot.

2. Rágjuk meg jól az ételt!

Nem csak a túlevést akadályozza a lassabb étkezés, de az alapos rágás a gyomornak is jót tesz: az étel a lúgos kémhatású nyállal keveredve gyorsabban emészthető lesz.

3. Kerüljük a savszintet növelő ételeket!

Iktassunk be olyan ételeket, amelyek hozzásegítenek minket a savtúltengés csökkentéséhez! Ilyen lehet a keksz, a tej, a burgonya és a krémsajt is. A fűszeres, zsíros, csípős, ecetes ételek azonban kerülendők, ha refluxra hajlamosak vagyunk.

4. Lefekvés előtt 2 órával már ne együnk!

A vacsorát pár órával a lefekvés előttre időzítsük – ez is segít elkerülni az éjszaka jelentkező refluxtüneteket, a kellemetlen alvászavart!

5. Csökkentsük a kávéfogyasztást, vagy hagyjuk el teljesen!

Serkenti a sav termelődését a kávé és a tea is. Szorítsuk vissza a fogyasztását, ezáltal könnyebben kordában tarthatóvá válik a reflux. (A dohányzás sincs jó hatással a refluxra, ahogy a szeszes italok sem.)

6. Válasszunk magasabb párnát!

A fejvég megemelése segít abban, hogy éjszaka ne áramoljon a gyomorból vissza a gyomornedv, így kisebb eséllyel ront az alvásminőségünkön a „visszaáramlás”.

7. A mozgás is hasznos!

Ha gondoskodunk róla, hogy aktívan teljenek a napjaink, akkor jobb lesz az emésztésünk! Vigyázzunk! A kerékpározás, az ugrálással járó sportok fokozzák a hasűri nyomást!

2024_02_19_reflux_2.jpg

8. Igyekezzünk csökkenteni a stresszt az életünkben!

A gyomorsav termelődését fokozza a stressz, így törekedjünk arra, hogy nyugtató nélkül kezeljük, csökkentsük a feszültséget az életünkben. (A nyugtató ezért nem megoldás, mert a gyomor záróizmát is ellazítja.) Ehhez segítőtársunk lehet a meditáció, az autogén tréning is.

A cikk elkészítésében a Budai Egészségközpont közreműködött.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3618329767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása