Nem könnyű felvenni a fonalat 2-3 hét kihagyás után, de összegyűjtöttünk 5 hasznos tanácsot, amivel könnyebbé teheti a munkába való visszatérést.
1. Emlékeztesse magát munkája pozitív aspektusaira!
A nyaralás utáni depresszió nem ritka jelenség. Nem tudunk beletörődni, hogy a régen várt szabadság véget ért, és újra vissza kell térni a taposómalomba. Ilyenkor tulajdonképpen negatív gondolatokra összpontosítunk: kellemes volt a pihenés, aminek már vége van, és nagyon messze van az az idő, amikor újra elutazhatunk, pihenhetünk. Nem szerencsés, ha nagyon átengedjük magunkat az ilyen gondolatoknak, hiszen a szabad napjaink számán nem tudunk változtatni. Érdemes ehelyett pozitívan gondolkodni, és azokra a dolgokra koncentrálni, amelyekért szeretünk az adott helyen dolgozni, legyenek azok a kollégák vagy az inspiráló feladatok.
2. Hagyjon időt az átállásra!
Próbálja meg úgy szervezni a nyaralást, hogy ne rögtön a hazaérkezés utáni első napon kelljen munkába állnia. Szerencsésebb, amikor hagyunk egy-két napot magunknak az átállásra. Egy hosszabb vakáció után nemcsak a munkahelyen, hanem otthon is felhalmozódnak a tennivalók, így ezeket is el tudjuk intézni. A pár napos átmenet arra is jó, hogy feldolgozzuk magunkban a nyaralás élményeit, és a tényt is, hogy véget ért.
3. Ébressze fel belső motivációját!
Már az is hasznos lehet, ha az első munkanapon kb. fél órával a rendes munkakezdés előtt érkezik meg. Így van mód átnézni a terepet, rendet tenni munkaállomása környékén, ráhangolódni a feladatokra, mielőtt a kollégák megérkeznek. Amikor megjöttek, érdeklődjön, hogy távolléte alatt mi történt a munkahelyen, mennyit haladtak a projektek, milyen új feladatok merültek fel. Ha volt helyettese, akkor bátran üljön le vele megbeszélni az aktuális folyamatokat. Így sokkal hamarabb értesül az esetleges változásokról, és nem érik majd váratlanul meglepetések.
4. Szisztematikusan dolgozza fel az email-cunamit!
Amikor egy hosszabb szünet után újra dolgozni kezd, olyan érzése lehet, mintha egy hegynyi feladat várná. Az egyik „legijesztőbb” jelenség az akár többszáz email feldolgozása. Ilyenkor nem igazán érdemes időrendi sorrendben a legrégebbi levéltől elkezdeni a feldolgozást, inkább a tárgyat vagy a feladót kell nézni, és ez alapján szortírozni. A munkát megkönnyíti, ha tudatosítjuk, ezek a levelek, az ezekben foglalt feladatok messze nem egyformán fontosak. Sőt: egy részük valószínűleg egyáltalán nem sürgős, vagy már nem is aktuális. Érdemes minél előbb kiválogatni a valóban fontos elintéznivalókat, és ennek megfelelően ütemezni a további teendőket.
5. Ne az első napokban próbálja kibogozni a gordiuszi csomót!
Még ha adott magának néhány napot az átállásra, akkor sem biztos, hogy rögtön az első munkanapján hatékony munkavégzésre lesz képes. Szükség van némi időre, amíg visszarázódik, ezért az első pár napra ne tegyen különösen fontos meetingeket, ne ilyenkor hozza meg a hosszú távon ható döntéseket. Pár nap múlva újra ismét elérheti a korábbi teljesítőképességét, érdemes ekkora halasztani a fontos ügyeket.
A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.