Lelki egészségünk megőrzése a járvány alatt

2020. március 25. - hrdoktor

A koronavírus terjedése nemcsak a testi, hanem a lelki egészséget is veszélyezteti. A biztonságérzetünk megingása, az aggasztó hírek miatt könnyen pánikba eshetünk. De mit tehetünk azért, hogy elkerüljük a szorongást, a depressziót, a pánikot, miközben azért tisztában maradunk a realitásokkal? Összegyűjtöttünk pár tanácsot.

lelki_e_1.jpg

A koronavírus európai, majd magyarországi megjelenése után nálunk is megjelentek a bizonytalan helyzet miatti pánik jelei: az emberek megrohamozták a boltokat, felvásárolták a tartós élelmiszereket, elfogytak a kézfertőtlenítők, az antibakteriális tisztítószerek, a szájmaszkok. Mindez teljesen érthető: az ismeretlentől való félelemre adott természetes reakció.

És nem csak a vásárlási láz ilyen: a koronavírus-járványra a szorongással, álmatlansággal, rémálmokkal, étvágytalansággal vagy éppen ellenkezőleg, falási rohamokkal is reagálhatunk. Természetes reakció még az állandó feszültség érzése, a dühkitörések, a folyton megjelentő negatív gondolatok a jövőről, a szomorúság, a lehangoltság. Fontos azonban, hogy a lelki egészségünk megőrzésére is figyeljünk, ne adjuk át magunkat teljesen a negatív gondolatoknak.

Gyűjtsünk pozitív élményeket!

Bár ez nem egyszerű feladat, mégis törekednünk kell arra, hogy az adott keretek között minél több pozitív élményt gyűjtsünk. Ha nem találkozhatunk a barátainkkal, családtagjainkkal személyesen, attól még ne mondjunk le a társaságukról. Tartsuk a kapcsolatot telefonon, chaten, Skype-on, a lényeg, hogy ne maradjunk társas támogatás nélkül. Ugyanez igaz a kultúrára vagy a sportra is: ezeket se adjuk fel, tornázzunk otthon, kövessünk online színházi vagy koncertközvetítéseket. A WHO ajánlása alapján próbáljunk meg minél többet a szabad levegőn tartózkodni, természetesen kerülve a másokkal történő érintkezést így csökkentve a fertőzés kockázatát.

Alkalmazzunk szorongásoldó technikákat!

A szorongás ebben a helyzetben, ahogy fent írtuk, természetes. Szerencsére van néhány otthon is alkalmazható módszer, amelynek segítségével oldhatunk rajta. Válasszuk azt, amelyik számukra a legideálisabb: a rendszeres meditációt, a jógát, az autogén tréninget, bármit, ami segít oldani a stresszt. A Facebookon egyre több most alakuló online jóga vagy meditációs csoporthoz csatlakozhatunk.

Szerezzük vissza a kontrollt!

Az egyik legnyomasztóbb dolog a jelenlegi helyzetben, hogy úgy érezzük, az események irányítása teljesen kicsúszott a kezünkből, nincs már befolyásunk a jövőnkre, szeretteink jövőjére. Más krízishelyzetekkel, például egy balesetből való felépüléssel vagy egy válással ellentétben itt jelenleg a stresszhelyzet végét sem látjuk. Mégis, a mindennapi élet kisebb dolgaiban visszaszerezhetjük az irányítást, ezzel csökkentve a tehetetlenség- és a szorongásérzést. Ha otthon sem engedjük el magunkat, és nem ülünk egész nap pizsamában a számítógép előtt, ha minden nap ügyelünk a higiéniai és a társas érintkezésre vonatkozó szabályok betartására, azzal a lelki egészségünknek is jót teszünk.

lelki_e_2.jpg

Informálódni csak hiteles forrásból

Teljesen érthető, hogy ilyenkor azokban is felélénkül a híréhség, akik egyébként nem követik intenzíven a napi eseményeket. Figyelni kell azonban arra, hogy honnan és mennyit tájékozódunk. A jól informáltság fontos, de ilyenkor még alaposabban kell ellenőrizni, hogy csak hiteles forrásokat kövessünk, és ne dőljünk be álhíroldalaknak. A pánik érzését fokozza az is, ha egyfolytában a híreken csüngünk, és percről percre követjük az új megbetegedések és az áldozatok számát. Korlátozzuk tehát, amennyire lehet, a hírfogyasztást, és határozzuk el, hogy például csak napi 3-4 alkalommal nézünk rá a friss hírekre.

Alakítsuk ki az új rutinunkat!

A szorongás, a pánik leküzdésének hatékony módja az önfegyelem, a napi rutin kialakítása otthon is. Vagyis, bár nem vagyunk rákényszerítve, hiszen sokaknak nem kell munkába járnia és otthonról dolgozhatnak, szabjuk meg előre, hogy mikor dolgozunk, mikor végzünk házimunkát, mikor játszunk a gyerekkel, mikor tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal és mikor szórakozunk.

Ne feledjük, hogy mindez csak átmeneti!

Bár néha úgy tűnik, hogy soha nem lesz vége, a legfontosabb, hogy emlékeztessük magunkat arra, hogy mindez csak átmeneti. Még nem tudjuk, hogy mikor, de az életünk vissza fog térni a régi kerékvágásba. Ezt észben tartva sokkal könnyebb leküzdeni a feltörő negatív érzéseket.

 A cikk a Budai Egészségközpont közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3215555818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Visceroid 2020.03.25. 20:35:17

Pont egy "HR doktor" fogja megmondani, hogy mitől érezd jól magad? Jó vicc! Egyébként meg iszonyatosan modoros írás, most az egész "fészbúk" tele van "lelkesítő" írásokkal, ami azt jelenti hogy az emberek nem tudnak magukkal mit kezdeni és be vannak szarva. Persze nem a vírus a legnagyobb ellenségünk, hanem a rá adott reakció, illetve a pénzügyi vonatkozások. Egyébként meg ezekből a "lelkesítő" szövegekből nem kevés gúnyt is kiérzek, akik nem bérből és fizetésből élők most jót röhöghetnek a kisembereken, "lelki segítség" címszó alatt. Egyébként is, minimum 2006 óta ebben az országban mindenki ki akarja nyírni a másikat...:)