7 tipp kismamáknak a munkába való visszatéréshez

2019. augusztus 19. - hrdoktor

A babával otthon töltött évek után nagy váltás újra munkába állni, hiszen a napi teendők és munka mellett ezentúl az egy vagy több kisgyermek ellátása is folyamatos szervezést, energiát igényel. Hogyan készülhetnek fel előre a kismamák erre a nehéz életszakaszra, hogyan felelhetnek meg a szaporodó követelményeknek, sokféle otthoni és munkahelyi elvárásnak úgy, hogy saját életük minősége és az egészségük se csorbuljon?

visszateres_a_munkaba.jpg

Az otthon töltött évek után a munkába való visszatérés többféle egzisztenciális és érzelmi változást, intellektuális kihívást, hatalmas stresszt hoz az életébe. Nem ritka, hogy már előre szorongással készül a váltásra, utána pedig önmagával szembeni elégedetlenség, gyermekével szembeni bűntudat tölti el, mert úgy érzi, nem tud az új feladatoknak, a megnövekedett terhelésnek megfelelni. Néhány tippet gyűjtöttünk össze, amivel segíthetünk a munka és a család közötti egyensúly megtalálásában, a megfelelő időbeosztás és napirend kialakításában.

1) Ismerje meg a lehetőségeit!

Nézzen utána alaposan az anyák munkavállalásával kapcsolatos jogainak, lehetőségeinek! Ha a munkahelyén van mód rugalmas munkaidőben, csökkentett óraszámban vagy otthon végezhető, „home office” munkára, válassza azt! Gondolja végig, hogyan viszonyul a munkahelyéhez, mi az, amit szeret és amit nem a munkájában, nincs-e mód váltani olyan területre, ami inspirálóbb lenne az Ön számára!

2) Legyen fokozatos a visszatérés!

Hogy ne legyen akkora sokkhatás, nyisson előre a munkahelye felé, és fokozatosan kezdjen dolgozni! A visszatérés előtt látogasson be egyszer-kétszer a munkahelyre, igyon meg egy kávét az ismerősökkel, ismerkedjen az esetleges változásokkal, új munkatársakkal, feladatokkal, amikor pedig elkezd dolgozni, ha teheti, ne rögtön teljes műszakban kezdjen! Akár egy-két nap szabadságot is érdemes erre áldozni, hogy lépésenként nőjön a munkaideje! Az átmenet nehézségét enyhítheti az is, ha a visszatérést a hét közepére időzíti, hogy ne rögtön teljes hetet kelljen dolgoznia!

3) Tegyen próbautakat!

Jó kipróbálni előre, még nem élesben, hogyan fog működni a reggeli logisztika: milyen útvonalon, milyen parkolási lehetőség mellett, mennyi időre van szükség, hogy gyomorgörcs és késés nélkül sikerüljön az óvodába, iskolába, munkahelyre beérni! Legyen „B”-terv: egy nagyszülő, bébiszitter, akit mozgósítani lehet szükség (egy váratlan betegség, óvodai szünnap stb.) esetén!

4) Ne aggódjon feleslegesen: „elég jó” lesz!

Manapság a fiatal anyák gyakori aggodalma, hogy meg tudnak-e felelni a sokféle elvárásnak, elég jók lesznek-e egyszerre ennyi szerepkörben, anyának, dolgozó nőnek, feleségnek. Kezelje kicsit lazábban ezeket az elvárásokat, nem kell minden közszájon forgó, nemegyszer alaptalan elképzelést, futó divatot magára nézve követendőnek tartani! Valószínűleg nem ez lesz az az életszakasz, amikor egyszerre képes kreatív, fáradhatatlan, egyszerre mindent átlátó munkavállaló, tökéletes háziasszony, végtelen türelmű anya lenni!

5) Könnyítsen a terheken, ahol lehet!

A munkahelyén merjen kérdezni, hagyjon időt magának a beilleszkedésre, tájékozódásra, készségeinek felfrissítésére, a munkájának szervezésére, átgondolt időbeosztásra, a lényeges és kevésbé fontos teendők szelektálására. Otthon pedig munkamegosztással, előfizetéses ebéddel, fizetett vagy családi háztartási segítség igénybevételével enyhíthet a túlterhelésen.

6) Saját magáról se felejtkezzen el!

Nem csak a családnak kell mindent megadnia, hanem figyeljen magára is, hiszen egy szólás szerint „üres pohárból nem lehet önteni”! Időt kell találni a testi, lelki regenerálódásra, mert különben hamar kimerül, kiég. A stresszoldást, a feltöltődést szolgálhatja egy jó könyv, amit akár a munkába menet a tömegközlekedési eszközön is elővehet, hétvégenként egy jó séta vagy családi kirándulás, hetente egy óra mozgás a szabadban, egy közeli edzőteremben vagy akár otthon, egy vacsora kettesben a férjével vagy egy-egy jó beszélgetés a barátokkal. Ne felejtsen el nevetni, lássa meg a dolgok humoros oldalát! Figyeljen arra, hogy eleget aludjon, rendszeresen, jól táplálkozzon (vitamindús ételeket és lehetőleg nem kapkodva, rohanás közben), és fogyasszon elég folyadékot is!

mozgas_kismamaknak.jpg

7) Tegyen a stressz ellen!

Esténként gondolja végig a napját, a jó és rossz történéseket, hogyan élte meg, mit érez! Az érzések, benyomások tudatosítása, a napi leltár nem mindig könnyű, de sokat segíthet helyre tenni a dolgokat! Hasznos lehet egy megfelelő stresszoldó technika elsajátítása (jóga, agykontroll, meditáció stb.), vagy legalább a hatékony stresszoldó, tudatosan lassított légzéstechnikát érdemes megtanulni és gyakorolni.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Háttér:

https://www.everymum.ie/my-life/health-well-being/returning-to-work-after-maternity-leave-10-tips-for-managing-emotions/

https://www.nuffieldhealth.com/article/returning-to-work-after-maternity-leave

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr4415012302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.