Megy a klíma, áll a bál?

2019. június 25. - hrdoktor

Ismerős helyzet? Kinn tombol a nyár, bent az irodában pedig – képletesen szólva és valóságosan is – hűvös, szinte fagyos a levegő? A munkatársak jószerint egymás kezéből kapják ki a légkondi távirányítóját, és mindig akad, aki megfázásáért, vállfájdalmaiért a klímát okolja. Nem is alaptalanul! Nézzük, mennyire indokolt a „légkondi-para”?

105721719_s.jpg

Tovább

Elvesztette a munkáját? Ne betegedjen bele

Élete során majdnem mindenkivel előfordul legalább egyszer, hogy elveszíti a munkáját. Ez lehet egy régóta érlelődő, megunt, megutált állás elvesztése, de egy szeretett munka hirtelen megszűnése is. Akárhogy is, ilyenkor a legfontosabb, hogy ne süllyedjünk az önsajnálatba, maradjunk pozitívak és aktívak. Így tehető rövidebbé és kellemesebbé az álláskeresés nehéz időszaka.

munkanelkuliseg.jpg

Fotó: Freepik

Tovább

Szabadságra mindenkinek szüksége van

Úgy érzi, felőrli a hétköznapok monotóniája, a sok stressz, és kezd teljesen kimerülni? Egészsége érdekében tegyen félre legalább egy hét szabadságot valódi nyaralásra, kikapcsolódásra, töltse fel energiatartalékait!

236_1.jpgFotó: snowing / Freepik

Hol, hogyan tölti a szabadságát? Sokan csak legyintenek a kérdésre: Magyarországon a statisztikák szerint a felnőtt lakosság mintegy kétharmada nem üdült az utóbbi években és idén sem tervezi, nem lesz erre módja. Pedig a nyaralás nem luxus, nem a jómódúak kiváltsága, hanem egészségi szükséglet, amit minden dolgozónak lehetővé kell tenni, hiszen a hiánya meg is betegíthet. Az sem mindegy, hogyan szervezi meg a pihenésre szánt időt: ne az aktuális utazási trendet, hanem szervezete szükségleteit kövesse! Ha nem így lesz, akkor önmagában a legdivatosabb, legdrágább luxusút sem garancia a valódi kikapcsolódásra, sőt, új stresszforrás válhat belőle. Ne essünk bele például abba a hibába, hogy teljesítendő feladatként tekintünk az adott helyszín nevezetességeire, „ha ott vagyok, ezt látnom kell” alapon. Semmi sem kötelező, a kevesebb sokszor több lehet! Inkább jussunk el kevesebb látnivalóhoz, de szánjunk időt a kényelmes sétára, laza nézelődésre, egy helyi finomságra, egy jó kávéra is.

Minimum egy hét pihenésre mindenkinek szüksége van

A nyaralásnak nem kell feltétlenül hónapokig tartó szervezést igénylő, embert próbáló utazásnak, méregdrága tengerparti üdülésnek lennie, de magára az egy-két hét pihenésre minden dolgozó embernek szüksége van. A hétköznapi mókuskerékből ki kell lépni egy időre, a stressz folytonos nyomása alól szabadulni kell, mielőtt az egészségünket károsítaná, felborítaná a pszichés egyensúlyunkat. Amíg benne vagyunk, nem érezzük közvetlenül a megszakítás nélküli munka hatását, különböző serkentőkkel is igyekszünk az energiaszintünket fenntartani, látszólag sikerrel. De ha hosszabb ideig folyamatosan dolgozunk pihenés, kikapcsolódás nélkül, annak kimerülés, kiégés, fásultság lesz a következménye, és előbb-utóbb testi tünetek is jelentkeznek. Alvászavarok, fejfájás, hasi görcsök, emésztőszervi gondok, súlyproblémák (mással nem indokolható hízás vagy fogyás), majd keringési betegségek, ingadozó vérnyomás stb. jelezhetik a súlyos kimerülést. Hogy ezt elkerülhessük, minden évben szánjunk legalább egy hetet a kikapcsolódásra. Kulcs az ellazulás, a stressz oldása, ami történhet akár otthoni környezetben is, ha sikerül erre az időre valóban magunk mögött hagyni a hétköznapi, munkahelyi problémákat. A szabadság legyen valóban szabadság: ne vigyünk haza semmi munkát, átnézni, tanulni való anyagot, munkahelyi telefont, és a legjobb, ha a céges emailekre sincs rálátásunk ez idő alatt.

A nyaralás jót tesz a mentális egészségnek!

Egy jól töltött nyaralás olyan előnyöket biztosít, ami hónapokkal később is érezteti hatását. Nemcsak a pihenés, az ellazulás, a stresszoldás tesz jót testnek, léleknek egyaránt, hanem az új élmények, benyomások, szokatlan élethelyzetek is, mert élénkítik a mentális képességeket, pozitív érzésekkel töltenek fel. Ez a feldobottság, agyserkentő hatás nem múlik el a nyaralás végével, hanem hónapokig eltarthat, sőt, a nyaralásról hozott emlékek, fotók, videók által jóval később is újra felidézhető.

307924-p7zir4-80.jpgFotó: Freepik

Mitől lesz jó a nyaralás?

Az igazán eredményes kikapcsolódáshoz szükséges, hogy az erre szánt idő alatt mást csináljunk, mint az év többi részében. Egy jól szervezett, jól sikerült utazás hozzásegít ehhez, de ha nincs mód idén elutazni, otthon is megvalósítható. Irodai munkát végzőknél például a testmozgás, a könnyű fizikai munka, így a kertészkedés önmagában is pihentető. Legyen minél több új élmény a nyaralásban, például új ízek kipróbálása, sosem látott helyek felkeresése (ehhez sem kell feltétlenül külföldre menni!), új játékok, mozgásformák megismerése, az év közben idő híján félretett, „csak szórakoztató” könyvek olvasása és így tovább. Különösen jó hatású, ha szeretteinkkel, családtagokkal és jó barátokkal közös programokra is sor kerül: ilyenkor érzelmileg is feltöltődhetünk.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Így vészeljük át a munkanapot kialvatlanul

Mindenkivel előfordul, hogy valamiért kialvatlanul, fáradtan kell végigcsinálnia egy, vagy rosszabb esetben több munkanapot. Ilyenkor valóságos kínszenvedés minden munkában töltött óra, de a feladatokat mégis teljesíteni kell. Mit tehetünk azért, hogy különösebb baki nélkül vészeljük át a napot? Valóban a töméntelen kávé lenne a megoldás? Tippek arra az esetre, ha kialvatlanul kell dolgoznunk.

236.jpg

Fotó: ijeab / Freepik

Tovább

Hogyan bírjuk ki a hosszú meetingeket?

Nem kevés olyan munkakör akad, ahol az embernek hosszú meetingeken kell ülnie. Az is megesik, hogy egy napra több ilyen megbeszélés is jut. Néha úgy tűnik, hogy egyes kollégák soha nem fogynak ki a szóból, az idő csak telik, a türelem és a figyelem pedig fogy. Mit tehetünk azért, hogy a munkahelyi meetingek eredményesebbek legyenek? Milyen trükkök segíthetnek abban, hogy kevésbé raboljuk egymás idejét, és harmarabb jussunk el egy-egy probléma megoldásához? Adunk pár ötletet.  

62904956_s.jpg

Tovább

Már 20 perc a természetben is csökkenti a stresszt

Azt eddig is tudtuk, hogy a természet, a fák, a virágok, a madarak, a zöld táj látványa kisimítja az idegeket, megnyugtatja a szorongó, stresszes embereket. Nem véletlenül igyekeznek minél többen kiszakadni néha a városi rohanásból, és megpihenni valahol, ahol nincs zaj és tiszta a levegő. Most egy új kutatásból az is kiderült, hogy mennyi időt kell minimálisan a természetben lennünk, hogy a stressz-szintünk érdemben csökkenjen. Meglepő, de viszonylag kevés is elég. 

2020.jpg

Fotó: bristekjegor / Freepik

Tovább

Mérgező negativitás

Az nem szorul magyarázatra, milyen inspiráló lehet az egész cégre, az összes vele együtt dolgozó munkatársra néhány energikus, derűs, pozitív beállítottságú ember. Azonban ez fordítva is igaz: akár egyetlen negatív kisugárzású munkatárs is mérgező hatással lehet a többiekre, hosszabb távon a cég eredményességét, sőt, még a munkatársak egészségét is ronthatja.

3813.jpg

Fotó: kues1 / Freepik

Tovább

Tíz tipp gyakran utazóknak

A céges kiküldetések, üzleti utazások megterhelőek lehetnek, fizikai és lelki téren egyaránt. Ha rendszeresen utazunk, érdemes végiggondolnunk, hogyan lehet ellensúlyozni annak egészségünkre gyakorolt hatását.  

1458.jpg

Tovább

Nem magánügy: depresszió a munkahelyen

A világ egyik legtöbb embert érintő betegsége a depresszió. Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint 2015-ben nagyjából 320 millió ember küzdött vele. Ez közel húsz százalékos növekedést jelent egy évtized alatt. A depresszió nemcsak a magánéletben, hanem a munkában is komoly gondot jelent. A betegség okozta kimerültségből fakadó munkaképesség-csökkenés éves szinten több mint ezer milliárd dolláros globális gazdasági veszteséget jelent. De mit tehetünk, ha egy kollégánk depressziós tünetekkel küzd? Hogyan ismerhetjük fel a problémát és hogyan segíthetünk egy munkahelyen?

1041.jpg

Fotó: peoplecreations / Freepik

Tovább