HRDoktor

5 tipp, hogy jobban tudjunk koncentrálni a munkában

2019. szeptember 30. - hrdoktor

Mindenkivel előfordul, hogy egyszerűen képtelen a munkahelyi feladataira koncentrálni. A figyelme folyton elkalandozik, valami mindig eltereli a gondolatait. A munkaidő csak telik, a megoldott feladatok száma pedig nem változik. Nem könnyű, de nem is lehetetlen kijönni ebből az állapotból. Összegyűjtöttünk néhány tippet, munkahelyi szokást, amelyek segítségével könnyebb összpontosítani, összeszedni és célra tartani a gondolatainkat.

munkahely_figyelem.jpg

1) Kezdjük valami egyszerűbbel!

Ha azzal küzdünk, hogy képtelenek vagyunk egy célra fókuszálni, emiatt pedig nem haladunk a dolgainkkal a megfelelő ütemben, akkor gyors sikerre van szükségünk. Arra, hogy legalább egy, akármilyen apró feladatot magunk mögött tudjunk, ezzel erőt, önbizalmat gyűjtve a továbbiakhoz. Ezért ilyenkor érdemes kiválasztani egy egyszerűbb, rövidebb idő alatt megoldható problémát, amivel végezve szerzünk egy kis sikerélményt. Ha látjuk, hogy haladunk, rövidül a tennivalók listája, könnyebben fordulunk rá a következő feladatra.

2) Felejtsük el a multitaskingot!

Egy időben nagy népszerűségnek örvendett a multitasking elmélete, vagyis hogy képesek vagyunk arra, hogy több feladatot végezzünk párhuzamosan. Valójában azonban kevés dolog okoz nagyobb stresszt a munkában, mint a gyakori fókuszváltás. Ha mindig valami újba fogunk, ha semmiben nem tudunk elmélyülni, a figyelmünk is sokkal gyakrabban kalandozik el. Azzal ugyanis, hogy állandóan ugrálunk a különböző feladatok között, megfosztjuk magunkat a munkahelyi flow élménytől, az elmélyülés örömétől. Ezért, ha megtehetjük, ne több feladatot végezzünk párhuzamosan, hanem inkább haladjunk egy előre meghatározott sorrendben.

3) Tartsunk szüneteket!

Ha végképp nem bírunk koncentrálni, érdemes szünetet tartani. Senki nem képes ugyanazzal az intenzitással dolgozni koncentrálni egy 8-10 órán át tartó munkanapon keresztül. A figyelmünk szükségszerűen elkalandozik, amit akár meg is előzhetünk azzal, ha előre betervezünk pár szünetet. Az ebédszünet a legtöbb munkahelyen adja magát, de délelőtt és délután is tarthatunk kisebb pihenőket. Ha előre tudjuk, hogy fél óra múlva szünetünk lesz, sokkal könnyebb rávenni magunkat, hogy a hátralévő időt valódi munkával, és ne ábrándozással töltsük. Hogy kinek mi a legjobb a szünetben, az egyénenként változó: van, akit egy rövid séta, egy kávé vagy tea, míg másokat egy kis beszélgetés tölt fel a kollégákkal. 

4) Kontrolláljuk a beáramló információkat!

Ha megtehetjük, akkor érdemes megszűrni a felénk áradó információkat arra az időre, amíg egy fontos feladatra kell koncentrálnunk. Rangsoroljuk, hogy kik azok, akinek az emailje, chat üzenete vagy telefonja valóban annyira fontos, hogy két órát sem várhat, és kik azok, akiket nyugodtan visszahívhatunk később. Ugyanez igaz a közösségi médiára is: ha nem olyan a munkánk, hogy folyton figyelnünk kell ezeket az oldalakat, nyugodtan kikapcsolhatjuk a Facebookot és az Instagramot egy-egy feladat idejére. Így biztosan nem fenyeget az a veszély, hogy ismerőseink nyaralási fotói miatt nem készülünk el időben a munkánkkal.

5) Tartsunk rendet magunk körül!

Látszólag apróság, de sokat segíthet, ha rendezett a munkakörnyezet, ahol dolgozunk. A körülöttünk lévő káosz, a rendetlen íróasztal vagy munkaállomás nemcsak azért rossz, mert nehezebben találjuk meg rajta, amit keresünk, hanem azért is, mert a sok tárgy sokfelé viheti a gondolatainkat. Mindez persze nem jelenti azt, hogy egyetlen fotót se tartsunk a szeretteinkről az asztalunkon. De a múlt heti újságok, régebbi munkánkhoz kapcsolódó jegyzetek, különböző dísztárgyak és nassolnivalók felhalmozása az asztalon egészen biztosan nem segíti a koncentrációt.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr5915184004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

irodai gerilla 2019.10.01. 10:39:30

De miért akarnék jobban koncentrálni a munkában? Ez faszság, ha rendes munkahelyi tartalmat akartok olvasni, látogassátok meg Magyarország vezető munkakerülő blogját, a munkakedv blogot.
süti beállítások módosítása