HRDoktor

A jó nyaralás egészségünkre válik

2022. július 18. - hrdoktor

Milyen hatása van az egészségünkre a különböző nyaralási szokásainknak? Mi segítheti a pihenésünket, netán mi az, amivel árthatunk is az erőnlétünknek, kiegyensúlyozottságunknak?

A nyaralástól azt várjuk, hogy jó hatással lesz az általános testi - lelki állapotunkra, hosszabb időre feltölt energiával, emeli a toleranciaszintünket, képessé tesz a további viszontagságok elviselésére. Szabadságból visszatérve úgy érezzük, hogy kicsit kisimultak az összekuszált idegeink, boldogabbak, aktívabbak vagyunk, jobb a problémamegoldó képességünk, javul a teljesítményünk, sőt az emberi kapcsolataink is. Ez azonban csak a jól, okosan, személyre szabottan megtervezett és eltöltött szabadságra igaz. Sajnos, még a legjobb esetben is néhány hét elteltével ez a pozitív hatás eltűnik, mielőbb újbóli kikapcsolódásra lesz szükség.

hrdoktor_nyaralas_1.jpg

Mikor, hova, kivel?

Amikor az év elején a munkáltató felkér, hogy jelöljük meg, mikor szeretnénk kivenni a szabadságunkat, legtöbben nem dönthetünk teljesen szabadon, hiszen az időpontot befolyásolja a munkánk jellege, a munkatársaink, a családtagjaink időbeosztása és ezernyi más körülmény. Hagyományosan a nyári hetekben, az iskolai szünidő idejére tervezzük a szabadságot a legtöbben. Előfordulhat azonban, hogy épp egészségi szempontok miatt valakinek egyáltalán nem ez az ideális időpont. Ha például tudja magáról, hogy allergiás a nyári fűfélék vagy gyomnövények, például a parlagfű virágporára, akkor jobban teszi, ha nem az adott allergén pollen csúcsszezonjában tervez szabadtéri programot, nyaralást, kivéve persze, ha sikerül pollenmentes helyre, tengerpartra vagy magas hegyekbe elmenekülni. A napégésre hajlamos, túlérzékeny bőrűek is vegyék figyelembe ezt a körülményt, például ne víz mellé menjenek nyaralni, legalábbis ne olyan helyre, ahol a napozáson és a fürdésen kívül szinte nincs is más időtöltés. Az sem mindegy, kikkel fogjuk tölteni ezt a pihenésre szánt egy-két hetet. Aki év közben a munkája kapcsán sok emberrel kerül kapcsolatba, például tanár vagy ügyfélszolgálaton dolgozik, annak az jelenthet igazi pihenést, ha a szerettein kívül nem sok emberrel találkozik, nem kell megjelenni, megfelelni, udvarias, semmitmondó beszélgetéseket folytatni. Így neki nem ajánlanék szervezett társasutazáson való részvételt. Ez utóbbi azonban nagyon is jó kikapcsolódást, új emberekkel való üdítő ismerkedést jelenthet annak, aki a munkája miatt egyébként sokat van egyedül, például informatikusként vagy könyvelőként, ideje nagyobb részében a monitorra meredve dolgozik.

Aktív vagy passzív pihenés?

Tegye azt, ami jólesik, ami ünneppé avatja a nyaralás idejét! Szervezze úgy a szabadságát, hogy kizökkenhessen a mókuskerékből, vagyis töltse mással az idejét, mint amilyen tevékenységgel év közben szokta a napjait tölteni! Aki év közben zárt helyiségben sok ülőmunkát végez, annak jól eshet az aktívabb időtöltés, sok séta, túra, hogy minél többet legyen szabadban! Nem feltétlenül kell „trendi” luxusnyaralásnak lennie, örömet, kikapcsolódást találhat akár egy kis kerti munkában is, vagy hódolhat már-már elfelejtett, játékos mozgásformáknak. Például mikor focizott vagy tollasozott, pingpongozott utoljára a lakóhelyéhez közeli nyilvános pályán? Az viszont, akinek a munkája sok állással, gyaloglással vagy egyéb megterheléssel jár, joggal érezheti úgy, hogy számára a legtökéletesebb pihenés egy árnyas fa alatt üldögélni egy jó könyvvel.

hrdoktor_nyaralas_2.jpg

Váljék egészségére!

A legszerencsésebb, ha a szabadság ideje alatt valamit tehet az egészségéért is. Például elkezdi a napi rendszeres sétát (napi 6000 lépés nem teljesíthetetlen, és ha két hétig sikerül tartani, akkor ez a sikerélmény átsegítheti a kezdeti nehézségeken). A rendszeres séta segít karbantartani a vérnyomást, a vércukrot, oldja a stresszt, javítja a szellemi teljesítményt. A nyaralás helyszínét is érdemes az egészségi állapothoz igazítani: például a tengeri sós levegő jót tesz az idült légúti gyulladással, hörghuruttal, asztmával bajlódóknak, emellett a sós fürdőt több bőrprobléma, akné vagy ekcéma, pikkelysömör esetén is csak ajánlani lehet. Ha nem áll módjában elutazni, új gasztronómiai kalandokra, egészséges étrendi változtatásokra otthon is rászánhatja magát. Mi lenne, ha például kipróbálna új konyhatechnológiát, új recepteket, amelyeket már hónapokkal ezelőtt elmentett, de sosem volt ideje rá? Grillezni, csőben sütni a kertben vagy egy város közeli kirándulóhelyen is lehet, mellé próbáljon ki egy új salátát, vagy süssön sótéglán, sóágyon csirkét, halat! Legalább ennyire fontos tenni a pszichés egészségünkért is. Aludjon sokat, figyelje meg, hogy változtak-e az alvási szokásai a napi stresszhatások nélkül. Szerezzen magának örömet, például szervezzen meg egy találkozást egy rég nem látott jó baráttal, vagy engedélyezzen magának egy igazi szabadnapot, amikor teljesíti egy bakancslistás kívánságát, csak olyasmit csinál, ami örömet, pihenést, élményt szerez. Például legyen egy nap turista a saját városában, nézzen meg olyan érdekességeket, szépségeket, amelyek látásáért a külföldi turisták a fél világot beutazzák!

Védje saját és családja egészségét nyaraláskor is!

Némi elővigyázatossággal elkerülhető, hogy rémálommá váljon a nyaralás betegség, baleset, mérgezés miatt. Ha nem otthon tölti a szabadságát, időben szerezze be a szokásos, folyamatosan szedett gyógyszereket, állítson össze minden eshetőségre egy kis útipatikát, nézzen utána, van-e szükség esetleg védőoltások beadatására is. Ha mediterrán vagy trópusi vidékre utazik, csak palackozott vagy forralt vizet fogyasszon, a kétes minőségű csapvizet fogmosásra vagy gyümölcsmosásra se használja. Még homokos parti fövenyen sem tanácsos mezítláb járni, egy műanyag szandál vagy úszócipő megvédhet a kagylók, éles kövek stb. okozta sérülésektől. Gondoskodjon megfelelő fényvédelemről a család minden tagja számára, de még fényvédő krémek, napszemüveg, fejrevaló használata mellett is okosabb betartani azt a jó tanácsot, hogy 11-15 óra között inkább húzódjanak árnyékba. Végül: a mértéktelen alkoholfogyasztás nem elengedhetetlen része a lazulásnak, már csak azért sem, mivel a nyári melegben hamarabb megárthat az alkohol, egyéb ártalmai mellett vízhajtó hatásával felboríthatja a szervezet folyadékháztartását.

A cikk a Budai Egészségközpont belgyógyászának közreműködésével készült el.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr5117885377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása