HRDoktor

Egészségtelen szokások, amiktől deprimált lesz

2021. november 29. - hrdoktor

Vannak olyan életviteli szokások, amelyek észrevétlenül elveszik az energiánkat.

1_31.jpg

Ezek megakadályozzák a hatékony pihenést, feltöltődést, rontják az koncentrálóképességet, a szellemi és a fizikai teljesítményt egyaránt. Nézzünk néhány ilyen, egészségrontó szokást, amelyen változtatva hatékonyan javíthatunk is a kondíciónkon.

Keveset, rosszul alszik

Ha nincs meg naponta a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, az nem csak fizikailag okoz teljesítménycsökkenést, fáradékonyságot, az immunvédelem gyengülése miatt a fertőzések iránti nagyobb fogékonyságot, hanem kedvetlenséggel, enerváltsággal, hangulati válsággal is jár. Egészséges alvási szokások kialakításával és következetes betartásával sokat segíthet! Legfontosabb, hogy minden este nagyjából ugyanabban az időben térjen nyugovóra, kiszellőztetett, hűvös, csendes szobában, legalább hat órával az aznapi utolsó kávé és minimum két órával az utolsó étkezés és megterhelő fizikai aktivitás, edzés után.

Kihagyja a reggelit

A reggeli az egyik legfontosabb étkezés, az a funkciója, hogy feltöltse a szervezetet napindító energiával. Egy kávé ehhez nem elég és önmagában nem is egészséges, csak marja az üres gyomrot. Kerüljön a reggeli tányérra valami értékes szénhidrát, rost és fehérje, vitamindús gyümölcs is, például a klasszikus „kontinentális reggelik” mintájára. Ennek legfontosabb alkotóelemeiből (pl. péksütemény, vaj, lekvár, méz, felvágott, sajt, saláta) mindig lehet a hűtőszekrényben, úgyhogy még a rohanós hétköznapokon sem lehetetlen kiadós reggelivel indulni.

Kevés vizet iszik

Folyamatosan gondoskodni kell a szervezetünk kellő hidratáltságáról. Egy felnőtt, átlagos testtömegű embernek naponta 2-2,5 liter víz bevitelére van szüksége. Ha ez nem teljesül, akkor dehidráció lép fel, a keringő vér mennyisége csökken, ami lassítja az oxigénnek és a tápanyagoknak a sejtekbe való eljutását, csökkenti az energiaszintet, rontja az anyagcserét és az emésztőrendszer működését. A szükséges vízmennyiséget legjobban szénsavmentes ásványvízzel lehet biztosítani, de természetesen a lédús gyümölcsök, levesek, rostos ivólevek is jó szolgálatot tehetnek. A koffeintartalmú teák, kávék és energiaitalok azonban a vízhajtó hatásuk miatt kevésbé felelnek meg. Ezért a reggeli kávé mellé egy pohár víz vagy gyümölcslé elfogyasztására is szükség van.

2_29.jpg

Nem mozog eleget

Ahhoz, hogy kellően energikus és feldobott legyen, hogy el tudja kerülni a szokásos téli hangulati válságot, deprimáltságot, rendszeres mozgásra, aktivitásra is szüksége van. Az energiaszint karbantartásához, a vérkeringés serkentéséhez legalább félórát naponta mozgással kell tölteni. Ehhez nem feltétlen szükségesek különleges eszközök vagy edzésprogramok, bármilyen mozgásforma megfelel, még az egyszerű gyaloglás, kényelmes, lassú séta is.

Kedélyrontó káros szenvedélyek

A dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás nagyon árt a keringésnek, rontja az oxigén és tápanyagfelvételt, fokozza a keringési betegségek kockázatát, csökkenti az energiaszintet. Ezeknek a káros szokásoknak csalóka a hatásmechanizmusa, mert például az alkoholfogyasztás közvetlenül emeli a kedélyállapotot, adrenalinnal tölt fel, de hosszabb távon épp ellenkező a hatása. Ráadásul mind a nikotin, mind az alkohol megzavarja az alvás normális ciklusát, aminek következménye megint csak kimerültség, fáradtság, hangulati mélypont lesz.

Vashiány is lehet a háttérben

Az állandó kimerültség, fáradékonyság, fásultság, közöny nemcsak a téli fényszegénység miatt alakulhat ki: deprimáltságot okozhat az izmok és a sejtek megfelelő oxigénellátásához szükséges vas hiánya, a vashiányos vérszegénység. Ez vasban gazdag ételek fogyasztásával megelőzhető, a kialakult vashiányt pedig orvosi segítséggel, gyógyszeresen lehet kezelni. Vasat tartalmaznak például a teljes kiőrlésű gabonafélék, a mélyzöld színű zöldségek (brokkoli, spenót, káposztafélék) a csonthéjas gyümölcsök, például a dió, a mogyoró, a mandula, a hüvelyesek, a citrusfélék is. Ezek fogyasztásával emelni lehet az energiaszintet is.

A cikk a Budai Egészségközpont belgyógyász szakembereinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr916767410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éppnászos 2021.11.30. 19:19:55

na meg napi öt perc beszélgetés HR-essel
süti beállítások módosítása