HRDoktor

Így szokjon le a halogatásról

2021. június 07. - hrdoktor

Szinte fizikai ellenállást érez valamelyik sürgős munkahelyi teendője láttán, és igyekszik valami ürüggyel elhalasztani vagy egy másik munkát előbbre sorolni?

1_11.jpg

Bár alkalomadtán joggal hivatkozunk a körülményekre, időhiányra, leterheltségre, más okokra, mégis a feladatok „tologatásának” gyakran lehet az az oka, hogy valami miatt félünk belevágni az adott munkába. Van, amikor a feladat egésze, máskor csak annak egy része okoz gondot: túlontúl fárasztónak, túl nagy kihívásnak ígérkezik, nem fér bele a kapacitásunkba, vagy szívesen elkerülnénk, hogy nekünk kelljen döntenünk benne.

Elvárások kívül-belül

Feszültség keletkezhet bennünk például amiatt, hogy úgy érezzük: elvárják tőlünk, hogy simán menjen minden, hogy hamar, rutinosan intézzük el a feladatot, közben viszont magunkban sem vagyunk elég biztosak. Az elvárások ilyenkor nem is biztos, hogy valójában feletteseink felől érkeznek, hanem sokszor belül állítunk magunknak ilyen magas mércéket.

A halogatást ilyen módon nem csak külsőnek vélt elvárások, hanem saját maximalizmusunk, tökéletességre törekvésünk is kiválthatja, mivel ilyenkor nem engedjük meg magunknak a hibázás lehetőségét, ugyanakkor másoktól segítséget kérni is restellünk.

Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy mind a kudarcnak megélt helyzetek, mind a felsorolt helyzeteken keresztül is visszaköszönő krónikus stressz jelentős szerepet játszhat a kiégés folyamatában, mely már nem csak munkahelyi, hanem komplex, a legtöbb életterületünkre kiható jelenség, amit érdemes elkerülni.

2_11.jpg

6 tanács, amivel szorongásunkról a feladatra irányíthatjuk a figyelmünket

1. A legelső teendő átgondolni, mi az oka, hogy bizonyos feladatainkat egyre csak halogatjuk. Ha olyan okot találunk, ami valóban rajtunk kívül álló (például a feladatok aránytalan elosztása, szervezetlenség, információhiány stb.) akkor ezt a közvetlen felettesünkkel és a munkatársainkkal érdemes megbeszélni. Ha viszont belőlünk, szorongásunkból, önbizalomhiányból, tartós stresszből fakad a halogatás oka, akkor ezt felfedezve kereshetünk ezek enyhítésére önsegítő technikákat, illetve segítő szakemberhez is fordulhatunk. Gondoljuk át, mi okból választottuk ezt a munkát, munkahelyet, mi motivált minket és próbáljuk meg megkeresni újra a belső hajtóerőt feladataink elvégzéséhez.

2. Osszuk fel a feladatot több kisebb, könnyebben teljesíthető tennivalóra, és ezeket írjuk össze a napi teendő-listánkon! Átláthatóbb, tervezhetőbb lesz a napunk és átgondolhatjuk, melyik részfeladat megoldásához mire van szükségünk, és hamarabb jutunk sikerélményhez.

3. Minél jobban taszít egy feladat, annál nagyobb szükség van arra, hogy valamivel megízesítsük: kapcsoljuk össze valami örömtelibb, élvezetes tevékenységgel. Például egy monoton, fárasztó munkát feldobhatunk zenehallgatással, vagy egy kellemetlen telefont elintézhetünk szem- és fültanúktól távolabb egy séta közben.

4. Tervezzük meg gondosan a napi beosztásunkat és a feladatokra szánható időt! Jó szervezéssel megkímélhetjük magunkat az ismétlődő, időigényes feladatoktól, vagy legalábbis időt takaríthatunk meg. A feladatok közül különítsük el azokat, amelyekkel késésben vagyunk, azoktól, amelyek a napi rutinhoz tartoznak, és azokat is, amelyekkel előre dolgozhatunk.

5. Legyünk projekt-menedzserek: tűzzünk ki célokat, és ha nagyon szorít a cipő, ne restelljünk segítséget kérni, és keressünk olyan munkatársat, akivel meg lehet osztani a feladatot.

6. Szakemberek ajánlják az ún. tíz perces szabály betartását: a nagyobb munkára először csak tíz percet szánjunk, fussuk át, mi is vár ránk, gondoljuk át, hogyan oldjuk meg a feladatot, majd ezt az időt meghosszabbíthatjuk, de így akkor sem jelent frusztráló kudarcot, ha az első alkalommal ennél többet nem foglalkozunk vele.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr5016584160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éppnászos 2021.06.07. 16:56:36

majd valamikor elolvasom

efi 2021.06.07. 21:46:19

Sajnos sok feladathoz nagyon más célokat tűznek ki egy idő után, vagy egyenesen lefújják. Állandóan megy a most gyorsan meg kell csinálni, mert ad a NER rá pénzt, meg a tudom, hogy 1 évet melóztál vele, de új polgármester van és leállították a projektet. Ez persze máshol is előfordul, de MO-n mindennapos. Ezért nem érdemes korán belevágni, mert a belefektetett meló megy a levesbe.

evilwolf 2021.06.08. 15:49:06

" igyekszik valami ürüggyel elhalasztani"
Sosem keresek ürügyet,simán félreteszek bármit. Meg van ez a "LEXAROM" tabletta is.
" hamar, rutinosan intézzük el a feladatot"
A hamar meg az igyekezzé, meg a tegnapra kell embereket el kell küldeni a francba, mert azok csak nagy az arcuk, és pont ők azok, akik semmire sem képesek.
MASZEK családból származom, iparos nagyapám szokta mondani az ideges kuncsaftoknak, akik siettek, hogy
MENJ, SIESD KI MAGAD, ÉS GYERE VISSZA!
Meg van az a mondás, hogy ne stresszeld magad. Na, ez igaz, mert nem én idegesítem magam, hanem a sok kretén, de kizárom azokat.
Egyszer élünk! És pont ezért nem hagyom, hogy ezek a sürgetős mihasznák lopják az életemet.
Stressztűrő képesség: Menj az anyucikádba!
süti beállítások módosítása