HRDoktor

Aluszékonyabbak a hivatásos sofőrök?

2020. november 17. - hrdoktor

A járművezetők egy része nem tekinti veszélyes tényezőnek az álmosságot, de ezzel igen nagy hibát követhetnek el, legyen szó hivatásos vagy akár nem hivatásos sofőrökről.

soforok1.jpg

Közúti balesethez vezethet az álmosság

Köztudott, hogyha a járművezető fáradt és álmos, akkor romlik a vezetési teljesítménye, a reakcióideje és a döntéshozatali képessége, mert nem éber és nem tud kellőképpen koncentrálni. Ráadásul ott vannak a mikroalvások, melyek a másodperc törtrészétől akár 30 másodpercig tarthatnak és sokszor az autóvezető észre sem veszi, hogy lekoppant a szeme, ami rendkívül veszélyes. Az álmos állapotban történő vezetés többek között a jármű oldalirányú és hosszanti irányításának romlását okozza. Az álmosság fokozódásával ezek egyre súlyosabbá válhatnak és sávelhagyásokhoz vezethetnek. Sőt, rosszabb esetben végül balesetet, akár halálos kimenetelűt is okozhatnak. A baleseti kockázat csak tovább fokozódik, ha rosszak például a látási viszonyok vagy az időjárási körülmények, így különösen veszélyes például az éjszakai és hajnali vezetés. Mindez igaz a hivatásos és a nem hivatásos autóvezetőkre is, ám hozzá kell tenni, hogy az ismert kockázati csoportok esetében is nagy különbségek lehetnek az egyének között.

Ittas vezetés, álmos vezetés

Az ittas vezetés törvényileg tiltott, de álmosan vezetni szintén kockázatos, hiszen már 2-3 órás alváshiány is négyszeresére emeli a balesetek kockázatát. Arról nem beszélve, hogy ittas vezetésnél és álmos vezetésnél hasonlóak lehetnek a tapasztalt tünetek. Jó tudni, hogyha valaki 18 órán át ébren van, az olyan, mintha 0,05-ös alkoholszintje lenne, valamint, ha valaki 24 órán át ébren van, akkor az olyan, mintha 0,1-es véralkoholszintje lenne. A 0,08-as érték pedig már részegségnek számít.

A hivatásos sofőrök jól kezelik az álmosságot?

Általánosságban véve mégis az a közvélekedés, hogy a hivatásos járművezetők képesek kezelni akár a meglehetősen súlyos fáradtságot, álmosságot is. Sokan ugyanis abban a hiszemben vannak, hogy a professzionális sofőrök rutinszerű vezetési teljesítményét nem annyira befolyásolja a fáradtság és az álmosság, mert munkájuk révén alkalmazkodni tudnak az elhúzódó éjszakai műszakokhoz és képesek megtanulni vezetni csökkent teljesítmény nélkül, akár nagyfokú álmosság esetén is – de vajon tényleg így van ez?

Egy 2018-as kutatás azt a kérdéskört járta körbe, hogy vajon a hivatásos sofőrök vagy inkább a nem hivatásos sofőrök az aluszékonyabbak. A tanulmány során egy vezetési szimulátort használtak, ennek segítségével vizsgálták, hogy a profi sofőrök jobban ellenállnak-e az alváshiánynak, mint a nem hivatásos sofőrök, figyelembe véve a vezetés közbeni álmosság kialakulásának különbségeit (fiziológiai, viselkedési stb.). A kutatásban 11 hivatásos és 15 nem hivatásos sofőr vett részt.

Érdekes, hogy a kutatók kissé ellentmondásos eredményre jutottak. Jóllehet a professzionális sofőrök saját bevallásuk szerint jelentősen alacsonyabb álmosságról számoltak be a szimulátor vezetése közben a nem hivatásos sofőrökhöz képest, de mégis hosszabb pislogási időtartamot és több sávelhagyást mutattak – ezek pedig az álmosság mutatói. Ráadásul gyorsabban is hajtottak a nem professzionális sofőrökhöz képest. A kutatók szerint a két csoport különböző álmosság-mutatói közötti összefüggésbeli eltérés oka az lehet, hogy a hivatásos sofőröknek nagyobb tapasztalata van az álmosság felismerésében, illetve öntudatlanul is megpróbálják ellensúlyozni az álmosságot, például a nagyobb sebesség megválasztásával. A kutatók azt feltételezik, hogy az álmosan vezetés felhalmozott tapasztalata meggyőzheti a profi sofőröket arról, hogy álmosan is képesek vezetni, vagyis tévesen alacsonyabbra tartják az álmosságukat, mint amit például a mért hosszabb pislogási időtartamok és gyakoribb sávelhagyási incidensek mutatnak.

soforok2.jpg

A kutatás rávilágított arra is, hogy ugyanakkor ez fordítva is igaz lehet a nem hivatásos sofőrökre, abban az értelemben, hogy a nagymértékű és rendszeres álmosságnak való kitettség hiánya azt eredményezheti náluk, hogy érzékenyebbek a problémára és az álmosságukat hajlamosak eltúlozni. Mindent összevetve a felmérés során kapott eredmény látszólagos paradoxonának az egyik magyarázata az lehet, hogy az álmosság érzékelésének mechanizmusai eltérőek a vizsgált csoportok között.

Tippek a vezetés közbeni álmosság leküzdésére

1. Hosszabb út, különösen a hosszú éjszakai vezetés előtt aludjunk min. 8 órát nyugodt körülmények között.

2. Indulás előtt kerüljük a nehéz ételek fogyasztását, mert elálmosíthatnak.

3. Útközben 2-3 óránként álljunk meg és tartsunk min. 20 perc pihenőt. Mozogjunk, tornázzunk, nyújtózkodjunk.

4. A kávéfogyasztás jótékony hatású lehet a benne lévő koffein miatt, de inkább többször igyunk kisebb mennyiséget, mint egyszer nagyobbat.

5. Figyeljünk a testtartásunkra vezetés közben.

6. A hőmérsékletet tartsunk alacsonyabban, mert a melegben elpilledhetünk.

7. Hallgassunk pörgős zenét, akár énekelhetünk is.

Ám sokszor hiába minden praktika, az ember elálmosodik. Ilyenkor inkább álljunk félre egy pihenőhelyen és szunyókáljunk min. 20 percet. Ha ez sem segít, akkor pedig ne sajnáljuk a pénzt szállásra, mert az anyagiaknál és az időkiesésnél sokkal többet veszíthetünk, ha elalszunk a volánnál!

A cikk a Budai Egészségközpont szomnológus szakorvosainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr9216288350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása