HRDoktor

Tanácsok a külföldiek munkahelyi beilleszkedésének segítésére

2024. július 31. - hrdoktor

A külföldi munkavállalóknak egy kialakult munkahelyi csapatba történő beillesztése, beilleszkedése komoly kihívást jelent, hatékony megvalósításával azonban egy jól működő munkahelyi közösséget hozhatunk létre, ami kulcsfontosságú tényezője az eredményes munkavégzésnek.

hrdoktor_kulfoldiek_integralasa_a_munkahelyi_csapatba.jpg

A sikeres és erős munkahelyi közösség építésének, ezen belül is a külföldi munkavállalók beilleszkedésének támogatásának egyik elengedhetetlen feltétele a befogadó, barátságos, tiszteletteljes és mindenfajta ítélkezéstől, megkülönböztetéstől mentes munkakörnyezet.

A külföldi munkavállalók beilleszkedését nehezíti az eltérő nyelvi és kulturális háttér, nyelvtanfolyamok biztosításával, kétnyelvű mentorálással, rendszeres csapatépítéssel és a konfliktusok hatékony kezelésével azonban sokat tehetünk az erős és sokszínű munkahelyi közösség kiépítéséért.

Tanácsok a külföldiek munkahelyi beilleszkedésének segítésére

Mit tehet a munkaadó?

Készítsük fel a kollégákat a külföldi munkavállalók érkezésére!

Fontos, hogy a kollégák megértsék a külföldi munkavállalók alkalmazásának okát, és még érkezésük előtt megismertessük velük az újonnan érkező munkatársak világlátását, kultúráját, értékrendszerét.

Vegyünk részt csapatépítésen!

Szervezzünk olyan közös tevékenységeket, például közös főzéseket és ebédeket, napközbeni kávézásokat, informális beszélgetéseket, sportprogramokat vagy szabadidős eseményeket, amelyek segítik a régi és az új kollégák közötti kötetlen megismerkedést és építik a munkatársak közötti közvetlen kapcsolatokat.

Biztosítsunk kétnyelvű mentort!

Kérjünk fel belső mentorálásra egy olyan hosszabb ideje nálunk dolgozó kollégát, aki jól beszél az adott nyelven - szükség esetén biztosítsunk a tapasztalt kolléga számára tolmácsot - és segít megismerni a frissen felvett külföldi kolléga számára a munkahelyet, a közvetlen kollégákat, a munkahelyi kultúrát és értékrendszert – ezzel is felgyorsítva az integrálódást. Gyorsabbá, könnyebbé és eredményesebbé teszi a beilleszkedést, ha a külföldi munkavállalók a saját anyanyelvükön kapnak pontos és megbízható válaszokat például a munkahelyi feladatokkal és elvárásokkal kapcsolatban.

Szervezzünk nyelvtanfolyamot!

A nyelvtanfolyamon való részvétel lehetőségének biztosításával előmozdíthatjuk a csapatba való gyorsabb beilleszkedést, a hatékonyabb kommunikációt és az eredményesebb munkavégzést. Emellett pedig hozzájárulhatunk ahhoz, hogy kollégánk a munkahelyén kívül is jobban boldoguljon, könnyebben alkalmazkodjon az új országban töltött mindennapokhoz – legyen szó bevásárlásról, orvosi ellátás igénybe vételéről vagy akár adminisztrációs feladatok teljesítéséről.

Gondoljunk a családtagokra is!

Amikor valaki külföldön vállal állást, vagy otthon hagyja vagy magával viszi a családját. Ebben az esetben a munkavállalónak a családtagjairól is gondoskodnia kell, biztosítania kell számukra a megfelelő lakóhelyet, orvosi ellátást, iskoláztatást. Minél hamarabb sikerül ezt a külföldről érkező kollégának megvalósítania – akár a segítségünkkel, annál hamarabb lesz képes a koncentrált és hatékony munkavégzésre.

hrdoktor_kulfoldiek_beilleszkedesenek_segitese_a_munkahelyen.jpg

Mit tehetnek a munkavállalók?

Legyünk nyitottak az eltérő gondolkodású emberek felé!

Tudatosítsuk magunkban, hogy nem mindenki látja ugyanúgy a világot, mint ahogyan mi, és ez így van jól. A munkatársak közötti hasonlóságok és különbségek megértése segít túllépni a különbözőségtől való félelmünkön. Így pedig megtanulhatjuk, hogy a különbségeinket erősségnek, és ne gyengeségnek lássuk. A kollégák közti különbségeket érdemes pozitívumként értékelni, hiszen a problémák eredményesebb megoldása során is profitálhatunk belőlük.

Kommunikáljunk asszertíven!

Ne féljünk elmondani a többiek számára, hogy milyen bánásmódot igényelünk és minden esetben jelezzük, ha egy munkatársunk viselkedése miatt kényelmetlenül érezzük magunkat. Tudassuk másokkal, hogy mire van szükségünk, ne várjuk el, hogy ők találják ki maguktól. Ha egy kolléga jelzi számunkra, hogy megsértettük, ne magyarázkodjunk, hanem próbáljunk változtatni a viselkedésünket és törekedjünk a megoldásra, a békés munkakapcsolat kialakítására. A kezdő lépés az őszinte és nyílt kommunikáció: az „Én nem is ezt mondtam, félreértetted” kijelentés helyett inkább a „Ne haragudj, ha így értetted, nem így gondoltam. Megengeded, hogy elmagyarázzam?” formulát használjuk, majd valóban változtassunk a kommunikációnkon illetve módosítsunk a kifogásolt viselkedésen.

Bánjunk úgy másokkal, ahogyan nekünk is jól esne hasonló helyzetben!

Munkahelyi környezetben is érvényes az egyik legmeghatározóbb etikai alapelv: azaz, hogy bánjunk úgy másokkal, ahogyan nekünk is jól esne hasonló helyzetben, illetve azt nyújtsuk számukra, amit ők igényelnek: viselkedjünk úgy velük, ahogy azt ők maguk szeretnék. Például, ha nem tudjuk, hogyan kell kimondani egy külföldi kolléga nevét, vagy hogy milyen kifejezést használnak a saját kultúrájuk vagy vallásuk megnevezésére, akkor kérdezzünk! Ez nemcsak a félreértések elkerülésében és a konfliktusok megelőzésében segít, hanem a kollégák közötti kapcsolatot is erősíti.

Változtassunk a rossz beidegződéseken!

Mindannyian felelősek vagyunk a munkahelyi viselkedésünkért. Ha a munkahelyi közösségen belül előítéletes viselkedést egy hátrányos megkülönböztetést tapasztalunk, merjünk felszólalni és tenni ellene. Mondjuk el, miért nem tekintjük megfelelőnek ezt a fajta viselkedést. Ugyanakkor hagyjunk időt magunknak és munkatársainknak a rossz beidegződések megváltoztatására. Ne várjuk, hogy pár nap vagy hét leforgása alatt nem megváltoztatni az attitűdök. Kezdjük magunkon a változást, legyünk elfogadóbbak, módosítsunk a mások által kifogásolt viselkedésünkön, ha van ilyen, ezzel már meg is tettük az első lépést egy mindenki számára élhetőbb munkahely felé.

Konfliktuskezelés a munkahelyen

A külföldi munkavállalók integrációja során még a legkörültekintőbb vezetés mellett is kialakulhatnak a kulturális különbözőségekből fakadó konfliktusok bármelyik munkahelyen. Ezeket érdemes még időben tisztázni, és megakadályozni, hogy tartóssá váljanak, mert akkor könnyen elmérgesíthetik a teljes munkahelyi közösség hangulatát. Megoldás lehet, ha megpróbálunk asszertívan kommunikálni problémáinkról, aggályainkról és érzéseinkről. A higgadt, tudatos, nyílt párbeszéd sokat segíthet. Ha az ellentét túl mély, akkor érdemes szakember segítségét igénybe venni, és coach, pszichológus vagy mediátor bevonásával tisztázni a külföldi és hazai munkavállalók között kialakuló vitás kérdéseket.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológus szakembereinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr2018457481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása