HRDoktor

Vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek: melyik mire jó?

2021. január 11. - hrdoktor

Azt mindannyian tudjuk, hogy a szervezetünknek szüksége van vitaminokra, ásványi anyagokra és nyomelemekre az egészséges működéshez. Arról azonban, hogy pontosan mi is a különbség a három fent említett csoport között, már kevesebb szó esik. Arról is ritkábban hallunk, hogy miért van szüksége az egészséges szervezetnek rájuk, és mi történik, ha hiányt szenvedünk belőlük.

hrdoktor-1.jpg

Mik azok a vitaminok?

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek kis mennyiségben ugyan, de nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy az enzimek, hormonok és egyéb kémiai anyagok ezrei kifejthessék hatásukat. Szervezetünk nem mindig tudja megfelelő mennyiségben előállítani őket, ezért a magunkhoz vett étellel és itallal tápanyagok formájában jutunk hozzájuk. Alapvetően két csoportjuk van: a vízben és a zsírban oldódó vitaminok.

A zsírban oldódó vitaminokat, vagyis az A-, D-, E- és K-vitamint a szervezet a zsírszövetekben és a májban hosszabb ideig is képes tárolni, ezért normál, egészséges étkezés mellett (pl. teljes kiőrlésű gabona, friss gyümölcsök és zöldségek rendszeres fogyasztása esetén) nem feltétlenül szükséges naponta pótolni őket. Pont amiatt viszont, mert a szervezet tudja tárolni őket, túladagolhatóak - kizárólag természetes élelmiszer-fogyasztással szinte lehetetlen a túladagolás. A vízben oldódó vitaminokat az emberi szervezet nem képes sokáig tárolni, nem hasznosuló részük a vizelettel távozik. Emiatt nem lehet túladagolni őket, de napi pótlásra van szükség belőlük. Ide soroljuk a teljes B-vitamin-csoportot és a C-vitamint.

Mik azok az ásványi anyagok és nyomelemek?

Az ásványi anyagok és a nyomelemek az emberi szervezet számára fontos szervetlen anyagok.

Az ásványi anyagokat és a nyomelemeket alapvetően az különbözteti meg egymástól, hogy milyen mennyiségben vannak jelen a szervezetben. Azokat az elemeket, amelyek a szervezetünkben, a test tömegének 0,005 százalékánál nagyobb mennyiségben fordulnak elő ásványi anyagoknak (más néven makroelemeknek), amelyek ennél kisebb mennyiségben vannak jelen, nyomelemeknek (más néven mikroelemeknek) nevezzük.

Az ásványi anyagok összességükben, a szervezetünk 4-5%-át teszik ki. Makroelemek a foszfor, a klór, a kalcium, a kálium, a magnézium és a nátrium. Mikroelemek a cink, a fluor, a jód, a kobalt, a króm, a mangán, a molibdén, a réz, a szelén és a vas.

Az ásványi anyagok és nyomelemek azért fontosak, mert ezek nélkül a vitaminok jótékony hatásai egyáltalán nem érvényesülhetnek. Segítik a vitaminok felszívódását, nélkülük a szervezet egyszerűen nem tudja beépíteni, hasznosítani a vitaminokat. Szerepük van a csontképzésben, segítik még az izmok, a szív és az agy megfelelő működését is, fontosak az enzimek és hormonok előállításához is, valamint részt vesznek a sejtek anyagcsere-működésében, elősegítik a sejtregenerációt, illetve az immunrendszert serkentik. Csakhogy amíg néhány vitamint az emberi test maga is képes szintetizálni, addig az ásványi anyagokat és a nyomelemeket nem. Ezért mindig kívülről, elsősorban táplálkozással kell bevinni őket.

hrdoktor-2.jpg

Mi történik, ha nincs elég belőlük?

Egy egészséges ember teljes, változatos, normál táplálkozással fedezni tudja a vitamin-, ásványi anyag, és nyomelem- és ásványi anyag szükségleteit. Arra azonban figyelni kell, hogy egyrészt valóban változatos és egészséges legyen az étrend, tehát nyers és friss zöldségben, gyümölcsben, húsban, halban (vagy egyéb fehérjeforrásban), és teljes kiőrlésű gabonákban , vagyis a táplálék nyersanyaga vitaminban gazdag legyen. Másrészt az is fontos szempont, hogy a megfelelő alapanyagok milyen módon vannak elkészítve. Főleg hevítés hatására – ha a zöldségeket túlfőzzük, túlsütjük, akkor – a bennük lévő vízben oldódó vitaminokból sokat elveszíthetünk.

A vitaminoknak és ásványi anyagoknak van még egy kulcsfontosságú szerepük: antioxidánsként viselkednek, vagyis lekötik a szabad gyököket a szervezetben. Ha a szervezet huzamosabb ideig nem kap meg egy bizonyos vitamint, vitaminhiány lép fel, majd ennek következtében az adott vitaminra jellemző hiánybetegség alakul ki.

De nem csak akkor alakulhat ki hiányállapot, ha nem táplálkozunk megfelelően, vagy ha a tél végére kimerülnek kissé a szervezet tartalékai. Vannak olyan betegségek, állapotok – például a bélrendszer felszívódási és kiválasztási funkciójának zavarai, krónikus betegség fennállása, műtét utáni állapot, tartós stresszes állapot, terhesség, szoptatás, depresszió, dohányzás – amelyek szintén ide vezethetnek A vitaminhiányos állapotnak rengeteg különböző jele van: kimerültség, állandó fáradtság, rossz közérzet, gyakran előforduló kisebb vírusfertőzések, megfázások, emésztési problémák. Ha nincs rendben szervezetünk vitamin-, ásványi anyag vagy nyomelemszintje, azt nem egy konkrét panasz, hanem általános állapotunk mutatja. Ebbe sok minden beletartozik attól kezdve, hogy mennyire gyorsan gyógyulnak a sebeink, milyen a kedvünk, egészen addig, hogy milyen az arcbőrünk, vagy éppen mennyire karikásak a szemeink.

Jó tudni!

1. Bár a reklámokból úgy tűnhet, hogy egész évben, állandóan kell vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket szednünk, valójában erre csak akkor van szükségünk, ha az étellel bevitt mennyiség valamilyen okból nem elég. Ilyenkor kell kiegészítésről gondoskodnunk a piacon lévő rengeteg termék közül – jó esetben szakember véleményét kérve – kiválasztani a számunkra legmegfelelőbbet.

2. A vitaminokat tartalmazó kiegészítők, ásványi anyagok szedésének kedvező hatása legalább több hét, vagy több hónap múlva válik érezhetővé: javul az általános közérzet, a viselkedés energikusabb, a hangulat optimistább lesz, könnyebb elkerülni vagy leküzdeni a kisebb betegségeket.

3. Figyelni kell a vitamintabletta rendszeres szedése esetén, mert elvileg fennáll a zsírban oldódó vitaminok túladagolásának veszélye. Ezek a vitaminok konkrétan az A-, D-, E- és K-vitamin.

4. Vizsgálódjunk és gyanakodjunk, ha egyes „vitaminkészítményeket” azonnali hatással reklámoznak (pl. csodálatos gyógyulás, különleges összetétel stb.)

5. A vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek energiát nem adó, ám létfontosságú elemei táplálkozásunknak, a szervezet számos működésében hasznosak.

Megfelelő mennyiségben fogyasztása is támogatja egészségünk, egyensúlyunk és frissességünk fenntartását, ezért fordítsunk kellő figyelmet fogyasztásukra! Hiányuk és túlzott fogyasztásuk egyaránt problémákat okozhat. Ezért javasolt orvos, dietetikus tanácsát kérni a megfelelő vitamin,- ásványi anyag-és nyomelem bevitelére.

A cikk a Budai Egészségközpont dietetikusainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3516383446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása