Az első nyílt, egyterű irodák több mint fél évszázaddal ezelőtt jelentek meg az egyenlőség jegyében, népszerűségük azóta is töretlen. De tényleg szeretik a bennük dolgozók az open office-t?
Pro és kontra
Az Egyesült Államok irodáinak kb. 70%-a nyílt, egyterű. Egyes munkakörök tipikusan ilyen irodai elrendezést igényelhetnek, gondoljunk csak a call centerekre, az ügyfélszolgálatokra. Ezen kívül a pályakezdőknek is előnyös lehet az open office, mert könnyebben megfigyelhetik, hogyan dolgoznak mások, ezáltal hamarabb beletanulhatnak a munkába. A nyitott terű irodák mellett szóló további általános érvek legtöbbször a következők: költséghatékonyság, rugalmas elrendezés (hiszen egyterű irodával azonos számú dolgozó esetén jóval kevesebb négyzetméterre van szükség, mint a hagyományos elrendezés esetén), illetve a munkavállalók közötti interakció könnyítése, valamint a teljesítmény, a termelékenység javításának feltételezett lehetőségei.
Az open office zajos lehet, valamint a figyelem folyamatos megzavarása, és az intim szféra hiánya jellemzi, ezen tényezők pedig hosszú távon a hatékonyság csökkenéséhez és a munkavállalók frusztráltsági szintjének növekedéséhez vezethetnek. Arról nem beszélve, hogy az egyterű irodákban dolgozók gyakrabban vonulnak betegállományba, mert a fertőzések, vírusok gyorsabban terjednek a nyitott térben. A nyitott terű irodák ugyan pénzügyi előnyökkel járhatnak, de ezek az előnyök alacsonyabbak lehetnek, mint a munkahelyi elégedettség és a jólét csökkenésével járó költségek.
Az open office-ban dolgozók kevésbé elégedettek?
Egy 2018-as svéd kutatás szerint: igen. A kutatás az irodatípusok és a munkával való elégedettség kapcsolatát vizsgálta. Összefüggéseket találtak az irodatípus (cellás, közös helyiség, kis nyitott terű és közepes nyitott terű), a szubjektív jólét és a munkával való elégedettség között. Arra jutottak, hogy a kis vagy közepes méretű, nyitott terű irodákban dolgozó alkalmazottak alacsonyabb szintű munkahelyi elégedettségről, szubjektív jóllétről számoltak be. Ugyanakkor a cellás vagy az irodákban dolgozókhoz képest, a munkatársakkal való könnyebb interakciót említették pozitívumként.
Mindent összevetve ez a kutatás is rámutatott arra, hogy a céges döntéshozóknak nemcsak a költséghatékony irodai elrendezésre, a rugalmasságra és a termelékenységre kellene összpontosítaniuk, hanem a nyílt irodai környezet munkavállalókra gyakorolt hatását is ajánlott figyelembe venniük. Ennélfogva nem az a kérdés, hogy melyik irodatípus nyújt elégedett és elégedetlen alkalmazottakat, hanem az, hogy melyik irodatípus produkál többé-kevésbé elégedett alkalmazottakat.
9+1 tipp open office esetére
Sokszor nem tudjuk megválasztani, az irodatípust, így el kell fogadni az open office-t az összes előnyével és hátrányával együtt. Egy légtérben dolgozva azonban különösen fontos, hogy a munkatársak csapatként működjenek együtt és betartsák az alapvető irodai etikettet. A kulcsszavak: tapintat, tolerancia, csapatmunka és egészségtudatosság!
1. Mobilunkat halkítsuk le és magánbeszélgetéseinket intézzük az irodán kívül.
2. Kerüljük a felesleges szóbeli kinyilatkoztatásokat, ne kommentáljuk hangosan a munkafolyamatot, illetve lehetőség szerint ne panaszkodjunk hangosan.
3. Mindig kérjünk időpontot a kollégánkhoz, ha szeretnénk vele megbeszélni valamit. Az elpocsékolt produktív idő legnagyobb hányadát ugyanis annak köszönhetjük, hogy munkatársaink megzavarnak minket, akárcsak egy rövid eldöntendő kérdéssel is.
4. Ha egy megbeszélés pár percnél tovább tart, akkor inkább foglaljunk egy tárgyalót és vonuljunk el oda.
5. Zenét csak fülhallgatóval hallgassunk.
6. Mellőzzük a jellegzetes illatú ételek fogyasztását és a túl erős illatszerek használatát.
7. Igyekezzünk rendet tartani magunk körül.
8. Állítsunk be olyan hőmérsékletet, ami mindenkinek megfelel. Ha melegünk van, ne tekerjük le titokban a fűtést, mert lehet, hogy a munkatársunk fázni fog és ez persze fordítva is igaz.
9. Ha megbetegedtünk – még ha csak enyhe tüneteket is produkálunk –, inkább maradjunk otthon, minthogy megfertőzzük a kollégákat!
+1: Praktikus, hogyha a munkahely biztosít olyan csendes helyiséget (pl.: könyvtárszobát, telefon boxot vagy relaxációs zónát), ahova a dolgozók el tudnak vonulni, ha egyedül szeretnének lenni és/vagy megtelt a fejük a zsivajjal.
A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusának közreműködésével készült.