10 dolog, amit akkor tehet, ha félti az állását

2020. június 15. - hrdoktor

Az elmúlt időszakban a világjárvány miatt sokan elvesztették munkájukat - az Európai Unióban csak ez év áprilisában kb. 397000 embert bocsájtottak el. A leépítések ellen nincs mágikus megoldás. Mégis ahelyett, hogy az esetleges elbocsájtásoktól rettegünk és a szolgaiság igáját vesszük magunkra, célszerűbb egy olyan hozzáállást kialakítani, amely során hasznos alkalmazottként tűnhetünk fel vezetőink előtt. Cikkünk éppen ezért olyan tanácsokat tartalmaz, melyek alkalmazása jó eséllyel javíthatja munkája pozitív irányba történő megítélését.

1. Teljesítse a célokat

Tudja meg, melyek a főbb célok a cégnél, és igyekezzen elősegíteni ezek elérését. Legyenek tisztázva a felelősségi körök, és győződjön meg róla, hogy munkája szinkronban van a folyamatokkal és a határidőkkel. Ezzel növelheti értékét a vállalatnál. Ha az alkalmazottak nem tartják szem előtt a célkitűzéseket, az a feladatok esetleges kudarcát eredményezheti. Végső soron a cél az, hogy megmutassa, hogy törődik a munkájával és a vállalat sikerével.

hrdoktor-ferfi-kezfogas-01.jpg

2. Kommunikáljon hatékonyan

Nehezen szólal fel? Nem szeret visszajelzést adni vagy véleményt formálni? Csendben végzi a munkáját? Érdemes tudósítani, hogy a munkahelyi kommunikáció hiánya káros hatással lehet pozíciójának biztonságára. Ha kommunikációs készségeit aktiválja, akkor azt sugározza, hogy bízik önmagában és ötleteiben. Mindaddig, amíg hatékonyan kommunikál, valószínűleg a vezetés is tiszteletben tartja a mondandóját. Rendszeresen adjon jelentést a projektjeiről, tegyen fel kérdéseket, adjon javaslatokat, erre felettesei emlékezni fognak.

3. Haladjon meg bizonyos elvárásokat

Próbáljon az a személy lenni, akinek a munkája hiányozna, ha elbocsátanák a vállalattól. Ha egy cég a költségek megtakarítása érdekében csökkenti az alkalmazottak számát, valószínűleg azokat fogja először elküldeni, akik nem felelnek meg az elvárásoknak és rossz eredményeket hoznak. Ezt megakadályozhatja azzal, hogy ha teljesítményével meghalad bizonyos elvárásokat. Nem szükséges minden egyes feladatot túlteljesíteni – válassza ki azokat a tevékenységeket/ projekteket, amit amúgy is szívesen végez és tegyen hozzá legjobb tudása szerint. Ezzel azt üzeni a vezetőknek, hogy munkája és a céghez fűződő értéke fontos.

4. Maradjon összeszedett

Jó benyomást kelthet azzal, ha kaotikus körülmények között is sikerül összeszedettnek maradnia. Érdemes lehet úgy tekinteni saját magunkra, mint akiknek feladata az, hogy a körülöttünk uralkodó káoszba rendszert vigyen. Ha elvégzendő munkája közben pontosságra és rendszerességre törekszik, bizonyos mértékben megszelídíti a kiszámíthatatlan. Fejlesszen ki sajátos, az ön számára jól működő módszereket feladatai zsonglőrködésére. Így demonstrálhatja szervezési képességeit is.

5. Legyen rugalmas

A rugalmasság olyan tulajdonság, amivel azt mutatja meg, hogy képes alkalmazkodni a változó körülményekhez és feladatokhoz. Próbáljon meg nyitott lenni, nyújtson segítséget a közvetlenül nem saját munkaköréhez kapcsolódó projektekben és más vállalásokban. Ha kapacitása megengedi, vállaljon el olyan megbízásokat, amelyeket senki más nem akar, különösen azokat, amelyek befolyásolhatják az üzleti eredményeket. Egy-egy ilyen vállalással a vezetőség elismerését vívhatja ki – ezekből csak akkor érdemes részt vállalni, ha megfelelő motivációt érez magában, ugyanis a túlvállalás hosszútávon kiégéshez vezethet. Legyünk rugalmasak, de mindig vegyük figyelembe saját teljesítőképességünk határait is.

hrdoktor-no-kezfogas-01.jpg

6. Legyen proaktív

A problémák megoldásának képessége jól szolgálatot tehet a mindennapi életben és a munkahelyen is. Akik megoldásokat javasolnak, majd ezeket végre is hajtják, nagy eséllyel növelhetik munkahelyi biztonságukat. A munkaadók értékelik a proaktív hozzáállást, az analitikus és kreatív gondolkodást. Akik pánikba esnek, és azt várják, hogy a problémát mások oldják meg, ritkábban kapnak elismerést, ezért tegyünk próbát arra, hogy a proaktív és professzionális viselkedést tartsuk fenn a nehéz időkben is.

7. Fejlessze képességeit

A munkáltatók szeretik azokat az alkalmazottakat, akik törekszenek a folyamatos tanulásra. Javasolhat képzési lehetőségeket, tanfolyamokat saját és az egész csapat készségeinek fejlesztésére. Minél több szenvedélyt mutat a munkája iránt, annál nagyobb mértékben növeli pozíciója biztonságát.

8. Próbáljon távol maradni a konfliktusoktól

Ha konfliktus adódik, akkor bizonyítsa be, hogy képes higgadt és illedelmes maradni. Tartózkodjon a harag és az agresszió kifejezésétől. Ez azért fontos, mert a konfliktus megbeszélésekor és feloldásakor, nem kell rosszul éreznünk magunkat a harag állapotában mondott vagy tett dolgok miatt, így könnyebben túllendülhetünk a problémán. Érdemes kimaradni a munkahelyi pletykálkodásból is. A felettese értékelni fogja professzionalitását és azt, hogy tisztelettel bánik a többiekkel. 

9. Segítsen a kollégáknak

Kollégainkkal nap mint nap érintkezünk, igyekezzünk felfigyelni és számba venni pozitív és értékes tulajdonságaikat, így a munkatársakkal való együttműködés is gördülékenyebb lesz. Mutasson érdeklődést és együttérzést, adjon segítséget és tanácsot, amennyiben ezt igénylik. Az empátia segít a konfliktusok megoldásában, a kapcsolatok fejlesztésében és a termelékenység fokozásában, ami hosszú távon pozitív vállalati kultúrát eredményez.

10. Legyen pontos

Aki sokszor elkésik a munkából, azt sugallja, hogy nem tiszteleti mások idejét, mindezzel pedig kockáztatja a pozícióját. A munkáltatók megbízható alkalmazottakat szeretnének, úgyhogy legyen az a típus, aki mindig pontosan érkezik munkába, ezzel azt sugallva, hogy ön profi.

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr8115809458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.