HRDoktor

5+1 tipp rossz munkahelyi légkör ellen

2020. január 06. - hrdoktor

Mindenkivel előfordulhat, hogy olyan munkahelyen kénytelen dolgozni, ahol kifejezetten kellemetlen a légkör, fagyos, bizalmatlan a kollégák közötti viszony. Egy ilyen helyzetben nem csak pár rossz napot kell kibírni, előfordulhat, hogy hónapokra, évekre megmérgezi az életünket a rossz munkahelyi légkör. Ráadásul mindez nemcsak a hangulatunkra, hanem a teljesítményünkre is negatívan hathat. Mit lehet ilyenkor tenni? Mi segíthet, ha nem akarunk vagy nem tudunk rögtön felmondani? Összegyűjtöttünk pár tippet.

hrdoktor-5_1_tipp_rossz_munkahelyi_legkor_ellen-01.jpg

1. Kerüljük a mérgező kollégát!

Egyszerűbb a helyzet, ha a rossz munkahelyi légkörért csak egy konkrét személy a felelős. Vagy azért, mert rossz teljesítményével, negatív hozzáállásával hátráltatja a csapatot, vagy azért, mert bizalmatlan légkört teremt maga körül mondjuk azzal, hogy pletykál, kéretlenül informálja a vezetőséget a munkatársakról. Ilyenkor a legjobb, ha igyekszünk minél nagyobb távolságot tartani az illetővel. A szükséges közös feladatokat végezzük el vele, de ezentúl ne beszélgessünk, ne avassuk a bizalmunkba és ne menjünk bele felesleges vitákba. Soha ne legyünk udvariatlanok, de maradjunk mindig távolságtartók.

2. Kommunikáljunk a vezetőinkkel!

Ha a kellemetlen légkörért nem egy személy tehető felelőssé, hanem például a rossz munkaszervezési, feladatkiosztási, jutalmazási vagy éppen szabadságolási gyakorlat, akkor muszáj bevonni a megoldásba a feletteseinket is. A feszültséggel teli munkahelyi légkör elsősorban az ő felelősségük, nekik kell a megoldásban is segíteniük. Egy jó vezetőnek tudnia kell, hogy a munkatársak jó hangulata a sikeres, hatékony munkavégzés egyik fontos feltétele. Az minden vezető számára kínos, ha a beosztottjai sorra mondanak fel a rossz hangulat miatt. Így aztán nekik is érdekük a helyzet megoldása, de ehhez az kell, hogy mi informáljuk őket a nehézségekről.

3. Álljunk ki a saját érdekeinkért!

Kiabálni, kiborulni az egész munkahelyi közösség előtt soha nem szerencsés. Ebből a legtöbben azt szűrik le, hogy mi vagyunk a gyenge pont, az, akivel nem lehet kijönni. De a másik véglet sem jó, ha mindent szó nélkül eltűrünk. Ha úgy érezzük, hogy eljött az a pont, amikor muszáj kiállni magunkért, és megvédeni az érdekeinket, akkor ne indulatból, hanem előre megfontoltan cselekedjünk. Szedjük össze a gondolatainkat, találjuk ki előre, hogy mit fogunk mondani. Legyen szó akár egy kellemetlen kollégáról vagy egy igazságtalan helyzetről, a józan érvek mindig hatásosabbak, mint egy érzelmekkel teli kirohanás.

4. Tanuljunk meg kommunikálni!

Amikor sok különböző ember kénytelen együtt dolgozni, akik a magánéletben nem választanák egymást barátnak, de mégis együtt kell dolgozniuk, az mindig komoly kommunikációs kihívás. Sokat segíthet, ha tudatosan törekszünk arra, hogy a kommunikációnk, a jelzéseink ne legyenek félreérthetőek. Ha van rá mód, komoly segítség lehet, ha a csapat vagy a kulcsfontosságú csapattagok elvégeznek egy kommunikációs tréninget.

5. Szervezzünk közös programokat!

A kellemesebb munkahelyi légkörért nem csak a munkahelyen lehet tenni. Ha megakad a kommunikáció a felek között, segíthet néhány oldott légkörű program, legyen az valamilyen közös sporttevékenység, csapatépítő tréning, kirándulás, családi nap vagy egy egyszerű sörözés munka után. Az ilyen programok segítenek jobban megismerni egymást, megnyílni a másik felé, lazábban venni a felmerülő nehézségeket.

two-women-in-front-of-dry-erase-board.jpg

6. Tegyük kellemesebbé a munkahelyi környezetet!

Néha egészen apró dolgok is segíthetnek a munkahelyi légkör javításában. Ha egy iroda túlságosan zsúfolt, ha a munkatársak egymás nyakán ülnek, folyamatosan látják egymás monitorjait, hallják egymás telefonbeszélgetéseit, sokkal hamarabb kialakulhatnak feszült helyzetek. Ha lazábban ülhetnek a munkatársak, az iroda világos, szellős, ha a vezető nem elzárkózva tölti a napjait, hanem sokat van a beosztottak között, az jelentősen javíthat a légkörön.

 A cikk a Budai Egészségközpont közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr4115395306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HuGSz 2020.01.06. 17:11:37

A hatodik pontból kiindulva ilyesmi csak irodában fordulhat elő....
Termelés vagy nincs, vagy nem fontos.
A termelést segítő, támogató ágazatokról nem is beszélve.
Hm....értékrend.

ritkankommentelek 2020.01.06. 19:21:44

@HuGSz: igen, ezt már én is észrevettem (pedig irodában dolgozok). Nem lehet, h azért nincs ilyen, mert a termelés az nem annyira homogén terület, mint pl. egy ssc iroda, ami mindenhol nagyon hasonló és könnyű leírni? ahány gyár, üzem stb, annyi féle probléma?

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2020.01.06. 20:37:01

Az 1. ponthoz gratulálok! Közösítsük ki, aki nem tetszik!

agarik 2020.01.06. 20:53:34

Ezek se jártak még ott ahol én dolgozok :D

HuGSz 2020.01.06. 21:42:58

@ritkankommentelek:

Nem gondolom.
Az emberek többsége csak egy dimenziósan gondolkodik és csak egy szemszögből vizsgál meg dolgokat.
Rosszabb esetben csak simán megveti a többit.
Nálatok hívtak már be meeting-re takarítónőt,hogy kikérjék a véleményét mondjuk az irodai alkalmazottak kávézóban vagy klotyón eltöltött munkaidejének hosszával és "minőségével"

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.07. 12:34:02

Az alap: tudomásul vesszök a munka csak munka, nem az életünk. Aki a munkáját ennyire személyesen éli meg, az mindig veszít.
süti beállítások módosítása