Szabadságra mindenkinek szüksége van

2019. június 12. - hrdoktor

Úgy érzi, felőrli a hétköznapok monotóniája, a sok stressz, és kezd teljesen kimerülni? Egészsége érdekében tegyen félre legalább egy hét szabadságot valódi nyaralásra, kikapcsolódásra, töltse fel energiatartalékait!

236_1.jpgFotó: snowing / Freepik

Hol, hogyan tölti a szabadságát? Sokan csak legyintenek a kérdésre: Magyarországon a statisztikák szerint a felnőtt lakosság mintegy kétharmada nem üdült az utóbbi években és idén sem tervezi, nem lesz erre módja. Pedig a nyaralás nem luxus, nem a jómódúak kiváltsága, hanem egészségi szükséglet, amit minden dolgozónak lehetővé kell tenni, hiszen a hiánya meg is betegíthet. Az sem mindegy, hogyan szervezi meg a pihenésre szánt időt: ne az aktuális utazási trendet, hanem szervezete szükségleteit kövesse! Ha nem így lesz, akkor önmagában a legdivatosabb, legdrágább luxusút sem garancia a valódi kikapcsolódásra, sőt, új stresszforrás válhat belőle. Ne essünk bele például abba a hibába, hogy teljesítendő feladatként tekintünk az adott helyszín nevezetességeire, „ha ott vagyok, ezt látnom kell” alapon. Semmi sem kötelező, a kevesebb sokszor több lehet! Inkább jussunk el kevesebb látnivalóhoz, de szánjunk időt a kényelmes sétára, laza nézelődésre, egy helyi finomságra, egy jó kávéra is.

Minimum egy hét pihenésre mindenkinek szüksége van

A nyaralásnak nem kell feltétlenül hónapokig tartó szervezést igénylő, embert próbáló utazásnak, méregdrága tengerparti üdülésnek lennie, de magára az egy-két hét pihenésre minden dolgozó embernek szüksége van. A hétköznapi mókuskerékből ki kell lépni egy időre, a stressz folytonos nyomása alól szabadulni kell, mielőtt az egészségünket károsítaná, felborítaná a pszichés egyensúlyunkat. Amíg benne vagyunk, nem érezzük közvetlenül a megszakítás nélküli munka hatását, különböző serkentőkkel is igyekszünk az energiaszintünket fenntartani, látszólag sikerrel. De ha hosszabb ideig folyamatosan dolgozunk pihenés, kikapcsolódás nélkül, annak kimerülés, kiégés, fásultság lesz a következménye, és előbb-utóbb testi tünetek is jelentkeznek. Alvászavarok, fejfájás, hasi görcsök, emésztőszervi gondok, súlyproblémák (mással nem indokolható hízás vagy fogyás), majd keringési betegségek, ingadozó vérnyomás stb. jelezhetik a súlyos kimerülést. Hogy ezt elkerülhessük, minden évben szánjunk legalább egy hetet a kikapcsolódásra. Kulcs az ellazulás, a stressz oldása, ami történhet akár otthoni környezetben is, ha sikerül erre az időre valóban magunk mögött hagyni a hétköznapi, munkahelyi problémákat. A szabadság legyen valóban szabadság: ne vigyünk haza semmi munkát, átnézni, tanulni való anyagot, munkahelyi telefont, és a legjobb, ha a céges emailekre sincs rálátásunk ez idő alatt.

A nyaralás jót tesz a mentális egészségnek!

Egy jól töltött nyaralás olyan előnyöket biztosít, ami hónapokkal később is érezteti hatását. Nemcsak a pihenés, az ellazulás, a stresszoldás tesz jót testnek, léleknek egyaránt, hanem az új élmények, benyomások, szokatlan élethelyzetek is, mert élénkítik a mentális képességeket, pozitív érzésekkel töltenek fel. Ez a feldobottság, agyserkentő hatás nem múlik el a nyaralás végével, hanem hónapokig eltarthat, sőt, a nyaralásról hozott emlékek, fotók, videók által jóval később is újra felidézhető.

307924-p7zir4-80.jpgFotó: Freepik

Mitől lesz jó a nyaralás?

Az igazán eredményes kikapcsolódáshoz szükséges, hogy az erre szánt idő alatt mást csináljunk, mint az év többi részében. Egy jól szervezett, jól sikerült utazás hozzásegít ehhez, de ha nincs mód idén elutazni, otthon is megvalósítható. Irodai munkát végzőknél például a testmozgás, a könnyű fizikai munka, így a kertészkedés önmagában is pihentető. Legyen minél több új élmény a nyaralásban, például új ízek kipróbálása, sosem látott helyek felkeresése (ehhez sem kell feltétlenül külföldre menni!), új játékok, mozgásformák megismerése, az év közben idő híján félretett, „csak szórakoztató” könyvek olvasása és így tovább. Különösen jó hatású, ha szeretteinkkel, családtagokkal és jó barátokkal közös programokra is sor kerül: ilyenkor érzelmileg is feltöltődhetünk.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr8314889272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.