Mit tegyünk, ha sokat kell egy helyben állni

2019. február 25. - hrdoktor

Sok olyan munkakör létezik, amelyben sokat kell állni és járni, miközben nem lehet leülni. Ez nemcsak fárasztó, és a gerincnek, a vérkeringésnek nem igazán előnyös.  Mit tehetünk magunk védelme érdekében, ha éppen ilyen munkánk van?

castle-daylight-england-1427581.jpg

  1. Válasszunk megfelelő cipőt! Sem a túl magas sarok, sem a teljesen lapos cipőtalp nem alkalmas arra, hogy sokáig álljunk rajtuk. Az a legjobb megoldás, ha egy kis sarokkal rendelkező cipőt választunk, ami puha, lehetőleg bőrből készült. Az sem árt, ha a cipő olyan fazonú, ami megfelelően tartja a bokát.
  2. Válasszunk megfelelő harisnyát vagy zoknit! Az úgynevezett kompressziós harisnyák vagy zoknik nem csak akkor viselhetők, ha már megvan a baj, és kialakultak a visszerek, vagy éppen trombózisból épülünk fel. Vannak ezeknek a termékeknek enyhe fokozatú verziói, amelyek a megelőzést szolgálják. Ezeket kifejezetten hosszabb utazás, tartós ülő- vagy állómunka esetén javasolják.
  3. A gerincpanaszok  megelőzésére nagyon fontos, hogy gyógytornásztól tanuljuk meg azt a helyes testtartást, mely esetén legkisebb teher hárul a gerincünkre (ezt nevezzük biomechanikailag helyes testtartásnak). Ha a helyes testtartást megtanultuk, azt mindennapi tornavégzéssel gyakorolni is kell, azaz a testtartásért felelős izmainkat képessé is kell tennünk a helyes működésre. Ezt a gyakorlatanyagot is leghelyesebb gyógytornásztól megtanulni, de utána nekünk magunknak kell otthon megcsinálnunk minden nap!
  4. Hosszas álláskor a helyes testtartást segíti, ha egyik, aztán másik lábunkat feltehetjük egy kis sámlira – ilyenkor a helyes testtartás kulcsát, a medencénket segítjük abban, hogy a megfelelő, ún. középhelyzetben álljon.
  5. Mozgassuk meg a tagjainkat! Még ha egész nap egy helyben állásra is vagyunk kényszerítve, akkor is legalább óránként egyszer szánjunk  egy-két percet arra, hogy tagjainkat megmozgatjuk, kinyújtóztatjuk.
  6. Igyunk elég folyadékot! Mégpedig lehetőleg vizet vagy teát, semmiképpen ne valamilyen cukros üdítőt igyunk. 
  7. Ha tehetjük, néhány óránként szellőztessünk!
  8. Sokat segíthet, ha egy munkahely áldoz arra, hogy ergonomikus vagy elfáradás elleni szőnyegekkel szerelje fel a helyiségeit. A gépek, eladópultok vagy futószalagok mellett állók számára kellemes szőnyegek vastagok, de nem süppedősek. Oldalt laposak, belül pedig kárpitozottak. A test a hosszú állás során egy kemény betonpadlón többnyire állandóan ugyanabban a helyzetben van, és megfeszül. Az ergonomikus szőnyegek hatására viszont állandóan egyensúlyoz, így az izmok és ízületek mozgásban maradnak. Ez segíti  a helyes testtartást.
  9. Szabadidőnkben mozogjunk sokat! Minden nap végezzük el a helyes testtartásért felelős izmaink karbantartására a gyógytornásztól megtanult tornánkat, akkor is, ha fáradtak vagyunk – megéri! Hétvégén mozduljunk ki otthonról, ha lehet, szabad levegőn sétáljunk vagy sportoljunk. Az úszást és a táncot különösen is javasoljuk számos különleges egészséghatásuk miatt.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3714652815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dunántúli gyerek 2019.02.25. 14:44:43

tehat az ulomunka nem egeszseges, de az allo se

akkor, fekudjunk?