Kajakóma a munkahelyen – hogy kerüljük el?

2019. február 11. - hrdoktor

Mindenki ismeri azt az érzést, amikor egy kiadós ebéd után vissza kell térnie a munkához. Vagyis vissza kellene térni, de a hirtelen ránk törő álmosságtól nem megy. A köznyelv ezt hívja kajakómának, ami vasárnap délután otthon egy kellemes pihenőhöz vezet. De a munkahelyen erre nincs mód, ezért jobb elkerülni, megelőzni a kajakómát. De hogyan?

of8owd0.jpg

Miért zuhanunk evés után kajakómába?

A testünkek nemcsak a mozgáshoz van szüksége energiára, hanem ahhoz is, hogy megemésszük, amit megettünk. A gyomrunk a gyomorsav segítségével elkezdi lebontani a bevitt táplálékot. Az étel ezután a belekbe kerül, ahol az enzimek folytatják a lebontást. Ehhez persze további energiára van szükség, ami fáradtságot okoz. Egy másik magyarázat szerint az ételek, főleg a szénhidrátban dúsabbak, megnövelik a vérben a tryptophan szintjét. Ez az agyban szerotoninná alakul, ami többek között az álmosságért is felelős. Tehát a megnövekedett szerotoninszint miatt érezzük a kajakómát. 

Mit tehetünk a kajakóma ellen?

Válasszunk egészségesebb ételeket!

A legbiztosabb módja a kajakómába zuhanásnak, ha sok finomított szénhidrátot eszünk. Ha nem akarjuk álmosan folytatni a munkát, akkor ezeket mindenképpen kerüljük el. Ne együnk sok fehér lisztből készült ételt, cukrozott süteményeket, gyorséttermi kosztot. Helyette válasszuk a teljes kiörlésű gabonából készült pékárukat, durumtésztákat, friss gyümölcsöt, zöldséget, sovány húsféléket, halakat és tejtermékeket.

Együnk többször kevesebbet!

Ha kihagyjuk a reggelit, aztán egész délelőtt éhezünk, akkor jó eséllyel fogunk hatalmas adagot ebédelni. Ez pedig megint csak kajakómához vezet. Törekedjünk inkább arra, hogy többször együnk egy nap, de kevesebbet. Ha reggelizünk, aztán eszünk valamit, például egy kis gyümölcsöt, joghurtot vagy sajtot tízóraira, akkor biztosan nem fogunk kétszer szedni az ebédből. Ha pedig kevesebbet ebédelünk, a kajakóma esélye is kisebb. 

Mozogjunk egy kicsit!

Természetesen egy munkahelyi ebéd után sem idő, sem lehetőség nincs arra, hogy az ember tornázzon. De nem is erre van szükség, egy pár perces séta a friss levegőn bőven elég. Vagy az, ha a lépcsőt választjuk az irodába visszamenet a lift helyett. A mozgással élénkül a vérkeringés, ami hozzájárul ahhoz, hogy az emésztés gyorsabb legyen.

Kávé helyett néha igyunk teát!

A legtöbben úgy segítenek a munkahelyi kajakómán, hogy gyorsan isznak egy kávét. Nem véletlenül: a kávé több olyan hormon termelődését is serkenti, amelyek segítenek az emésztésben. Emellett élénkítő hatása is nyilvánvaló. Mégis néha érdemes kipróbálni, hogy kávé helyett teát iszunk ebéd után. Különösen, ha aznap már a sokadik kávénkat innánk. A legjobb választás az emésztést serkentő citromfű, az édeskömény, a borsmenta, az ánizs vagy a tárnics. 

Hagyjunk magunknak egy kis időt!

Bár a legtöbb munkahelyen feszített a tempó, mégis érdemes ebéd után néhány percet adni magunknak, mielőtt folytatjuk a feladatainkat. Ilyenkor nyugodtan átgondolhatjuk, hogy mi vár ránk még délután, fejben rendezhetjük a dolgainkat. A testünk pedig kap még egy kis időt, hogy átálljon a nap következő szakaszára, megfeleljen a következő feladatainak.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr7014619850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2019.02.12. 13:02:01

Nekem nem kaja, hanem meetingkómám van.