Tippek, hogy várandósan ne legyen szenvedés a munka

2019. január 07. - hrdoktor

Nagyon kevesen vannak, akik várandósságuk mind a kilenc hónapja alatt szüneteltetik a munkát. Nem tudják és sokan nem is akarják rögtön abbahagyni csak azért, mert babát várnak. Persze terhesen dolgozni mégsem ugyanaz, egy sor nehézség merülhet fel a fáradékonyságtól a hátfájáson át a lábdagadásig. Mit tehetünk, hogy mégis komfortosan érezzük magunkat a munkában? Néhány tipp minden trimeszterre. 

pba9ot0.jpg

Amikor biztosan nem folytatható a munka

Igaz, hogy nem sok, de vannak olyan munkakörök, amelyekben várandósan nem lehet dolgozni. Ha a kismama vagy a magzat egészsége a legkisebb mértékben is veszélybe kerülhet, ha nő a koraszülés vagy a vetélés esélye, akkor rögtön abba kell hagyni a munkát. Ilyen, amikor egy kismama veszélyes vegyszerekkel, káros anyagokkal dolgozik. De problémás a nehéz fizikai munka is, amikor komoly súlyokat kell emelni, nehézgépekkel dolgozni. De a három műszak, különösen az éjszakai munkavégzés is ártalmas lehet. Ilyen esetekben a munkáltatónak kötelessége egy másik pozíciót felajánlani, vagy ha ilyet nem tud, akkor felmenteni a kismamát a munkavégzés alól.

Émelygés, hányinger, aluszékonyság: tippek az első trimeszterre

A legtöbb munka azonban a terhesség alatt is folytatható. Az első trimeszterben a többség nem is jelenti be a munkahelyén a várandósságot, általában kivárják a 12. hetet. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az első heteknek ne lennének nehézségei. Ilyenkor a leggyakoribb az émelygés, a hányinger, a hányás, a szédülés. Vannak, akik csak reggel érzik rosszul magukat, de akadnak olyanok is, akiket ezek a tünetek egész nap elkísérnek. A másik gyakori gond a fáradékonyság, aluszékonyság.

Az émelygést úgy tudjuk legkönnyebben enyhíteni, ha átmenetileg elkerüljük az erős szagokat, a munkahelyi közös kávézót, konyhát. Bármennyire is nem kívánjuk, gyakrabban együnk néhány falatot, pár szem kekszet, ropit, egy kis mandulát, gyümölcsöt. Az is segíthet, ha többet iszunk, ásványvizet, teát, rostos gyümölcsleveket. Jó, ha mindig tartunk magunknál egy kis üvegben, kulacsban folyadékot. 

A fáradékonyság ellen a legjobb, ha erre az időszakra változtatunk az életmódunkon. A munkaidő nem fog később kezdődni, de mi lefekhetünk korábban. Az első trimeszterben nem ritka, hogy a kismamák egész korán, már este 9 körül aludni térnek. A korábban megszokottól eltérően ugyanis több, akár 7-9 óra alvásra is szükségük lehet naponta. Segíthet az étkezés megváltoztatása is, a vasban, zöldségekben, gyümölcsökben, fehér húsokban gazdag étrend.

275180-p5mtby-222.jpg

Növekvő pocak: tippek a második trimeszterre

Ebben az időszakban már látszódik a terhesség. Szerencsés esetben az émelygés elmúlik, a kismama újra energikusabb lesz. Mivel ez általában a terhesség legproblémamentesebb szakasza, ilyenkor érdemes rendszeresen mozogni. Különösen azoknak, akik ülőmunkát végeznek. A kismama keringésének, általános fizikai állapotának jót tesz a rendszeres mozgás, legyen az jóga, terhestorna, úszás vagy egy séta a friss levegőn. Ha valaki egész nap egy irodában ül, nem árt, ha napközben is többször feláll, és átmozgatja a tagjait.

Ebben az időszakban érdemes és a növekvő pocak miatt kell is változtatni az öltözködésen. Bármit is ír elő a munkahelyi dress code, a magas sarkú cipőket mindenképpen érdemes lecserélni kényelmes, stabil cipőkre, amik erősen tartják a bokát. A szűk, fullasztó ruhák helyett is jó lazább, kényelmesebb viseletet választani.

Lábdagadás, hátfájás: tippek a harmadik trimeszterre

A harmadik trimeszterben a nagy pocak miatt kifejezetten nehézzé válik az álló munka, de néha még az ülő munkakörök ellátása is. Szinte mindenkit érint a lábdagadás, a hát-, derék- és nyakfájás. Ezen úgy enyhíthetünk, ha gondosan odafigyelünk a székünk, asztalunk magasságára, folyamatosan változó testünkhöz igazítjuk a kartámaszokat, háttámlát. Az is segíthet, ha egy párnát rakunk a derekunk mögé, vagy időnként felpolcoljuk a lábunkat.

Ilyenkor már az alvás is nehezebb, a hátfájás, a reflux, a nagyra nőtt pocak és a megduzzadt mellek miatt nehéz megtalálni a megfelelő pozíciót. Emiatt gyakrabban ébredhetünk kialvatlanul. Ha párnát helyezünk a lábaink közé és a hasunk alá, mondjuk az előre megvásárolt szoptatóspárnát, fokozhatjuk a kényelmet. Érdemesebb a bal oldalunkon aludni, az javíthat a vérkeringésen. De bármennyire is jól bírjuk a strapát, a szülés előtt 3-4 héttel érdemes abbahagyni a munkát, hogy egy kicsit pihenhessünk életünk egyik legszebb, de egyben legfárasztóbb időszaka előtt.

Fotók: Freepik

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr3514543832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.