Sok a dolga? Növelje hatékonyságát!

2018. október 15. - hrdoktor

Mindenki ismeri azt az állapotot, amikor az egész napot munkával töltjük ugyan, de a dolgok mégsem haladnak úgy, ahogy szeretnénk. Hogyan érhetjük el, hogy ne csak leterheltek, elfoglaltak legyünk, hanem eredményesek is? Mit tehet a munkavállaló és mit a munkaadó a hatékonyság növeléséért?

hustle-and-bustle-1738072_1920.jpg

A pszichológián belül külön tudományág lett a munkahelyi pszichológia, annak kutatása, hogyan lehetne fokozni a munkahelyi hatékonyságot úgy, hogy közben a munkavállalók közérzete, egészségi állapota is javuljon. Charles Duhigg: Gyorsabban, okosabban, eredményesebben című könyvében például többek között a motiváció, a csapatmunka, a koncentráció, a célkitűzés, a döntéshozatal szerepét vizsgálja a hatékonyság növelésében.

Ami a munkavállalón múlik:

Tűzzünk ki célokat! Nagyon fontos meghatározni azokat a célokat, amikért az adott időszakban dolgozunk, és azt az utat is, ami a teljesüléshez vezet, a lehetséges akadályok számbavételével együtt. A túl távlati célok nem annyira inspirálóak, egy negyedév belátható, kontroll alatt tartható időmennyiség lehet, de ezen belül is ajánlatos hónapokra, hetekre, sőt, aznapra is kijelölni a konkrét részcélt, az ahhoz reálisan teljesítendő feladatot.

A hatékonyságnöveléshez célmeghatározásra van szükségaz ún. SMART modell mentén, amelynek jellemzői a konkretizáltság (S), a mérhetőség (M), megvalósíthatóság (A), realitás (R) és a határidőhöz való kötöttség (T).

Döntéshozatal előtt mérlegeljünk! Döntés előtt vizionáljuk annak lehetséges következményeit! Szánjunk időt a korábbi esetek elemzésére, sikerének vagy kudarcának feltárására, azok tapasztalatainak átgondolására.

Gazdálkodjunk az idővel, állítsunk fel fontossági sorrendet! A napi tennivalók listázása, fontosság és nehézség szerinti sorrendbe állítása segít, hogy a lehető legjobban használjuk ki az időnket. Aki például tudja magáról, hogy a kora délutáni órákban képes a figyelmét a legkevésbé összpontosítani, az jobban teszi, ha arra az időszakra eleve a kevésbé fontos, rutinból végezhető feladatokat tervezi. Vannak, akiket egy könnyebb feladat sikeres elvégzése doppingol a következőre. A határidők meghatározása önmagunknak is inspiráló lehet, különösen, ha azt a feladat és a munkamódszereink ismeretében jól szabjuk meg. Hatékony módszer lehet a hasonló típusú feladatok „tömbösítése”, például egyszerre átnézni a levelezést, vagy elvégezni a szükséges telefonhívásokat stb.

target-1506073_1920.jpg

Ami a munkaadón múlik:

Biztosítson megfelelő körülményeket! A munkaadónak gondoskodnia kell a munkavégzés optimális feltételeiről, amibe az irodai bútorzat kényelme, ergonómia szerinti kialakítása, modern technikai eszközök, kellemes munkahelyi környezet, például szemet üdítő színekre festett falak, zöld növényzet, egyéb egészségvédelmi szempontok, például a jó szellőzés, a megfelelő fényviszonyok vagy a zajvédelem biztosítása is beletartozik. A szociális helyiségek, a megfelelő pihenőszoba is hozzájárul a munkavállalók jó közérzetéhez, eredményességéhez.

Segítse a csapatmunkát! A szakemberek különösen fontosnak tartják a pszichológiai biztonságot a munkahelyi közösségek sikeréhez. A közös munka hatékonyságát ugyanis a teamen belüli jó kommunikáció, a nyitottság, az egymásra figyelés, a rendszeres vélemény- és tapasztalatcsere, az együttgondolkodás és bizalom emeli leginkább. A működőképes csapatmunka feltételeinek megteremtése, a segítőkész és együttműködő, összetartó munkahelyi közösség kialakítása és támogatása a munkahelyi vezetők fontos feladata.

Tegyen meg mindent a munkatársak egészségéért! A munkahelyi hatékonyság alapja a dolgozók megfelelő egészségi állapota. A munkaadó sokat tehet munkavállalói testi-lelki egészségének megőrzéséért rendszeres szűrővizsgálatok szervezésével, egészséges szabadidős tevékenységek támogatásával (például stresszoldó technikák oktatása, edzőtermi belépők, sportolási lehetőségek, közös kirándulások, csapatépítő tréningek stb.). Biztosítsa, kommunikálja és tegye elérhetővé azokat a lehetőségeket, szolgáltatásokat, amelyeket a munkatársak leterheltség esetén igénybe vehetnek!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr6214299009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.