Így hat az alváshiány a munkahelyi teljesítményre

2018. július 23. - hrdoktor

Az egész napot tönkreteheti a túl kevés alvás: a krónikus fáradtság és kialvatlanság befolyásolja a fizikai és pszichés teljesítményt, a szociális kapcsolatokat, még a munkahelyi légkört is. Egyes kutatások szerint az alváshiánytól szenvedő ember rosszabb állapotban van, mint ha alkohol hatása alatt lenne.

hrdoktor-alvashiany-2.jpeg

 A megfelelő mennyiségű és minőségű, lehetőleg a nappalok és éjszakák természetes váltakozásához, a cirkadián ritmushoz igazodó alvás a szervezet számára létfontosságú: elengedhetetlen a testi-lelki regenerálódáshoz, a hormonális rendszer és az anyagcsere működéséhez. Tartós alváshiány esetén nemcsak a fizikai és szellemi teljesítménycsökken, hanem különböző funkciózavarok, hosszabb távon egészségkárosító hatások alakulhatnak ki.

Keveset és rosszul alszik?

Az alváshiányt okozhatja mennyiségi és minőségi eltérés egyaránt. Előfordulhat, hogy az alvással töltött időtartam marad el a szükségestől (ami egy felnőtt ember számára 6-8 óra), és az is, hogy alvászavarok miatt nem sikerül az erre fordított időt valóban pihentető, a mélyalvás fázisát is magában foglaló alvással tölteni. Paradox módon erre utalhat a nappali aluszékonyság is. A nem megfelelő alvás hátterében lehet többféle alvászavar, például a légzészavar miatti alvási apnoé, vagy éjszakai lábgörcsök, esetleg a nyugtalan láb szindróma. Betegségek egyik velejárója is lehet alvászavar, ha fájdalom, légzési nehézség, vizelési gondok vagy más probléma miatt megakadályozza a pihentető alvást. A nem megfelelően kezelt, tartós stressz is igen gyakran okoz álmatlanságot. A szervezet biológiai órájának, az ún. cirkadián ritmusnak a felborulása (váltott munkarend vagy állandó éjszakai műszak miatt) a leggyakoribb oka az alváshiánynak.

A rendszeres alváshiány több problémához vezet

Például krónikus fáradtsághoz, kimerüléshez vezet, hosszabb távon felgyorsítja az öregedés folyamatát, és hozzájárul olyan, súlyos betegségek kialakulásához vagy súlyosbodásához, mint a diabétesz, a kóros elhízás és különböző szívbetegségek. Már a rövidtávú alváshiány is megterheli a szervezetet, mivel növeli a szívösszehúzódások számát és a vérnyomást, fokozza a szívritmust és bizonyos hormonok szintjét. A tartós kialvatlanság figyelemhiányhoz, a koncentrációs képesség és a szellemi teljesítmény csökkenéséhez vezethet. Az alváshiány egyéb következményei is fontosak a munkahelyi jó közérzet, megfelelő légkör szempontjából. A kialvatlan, ingerült ember nem tudja megfelelően észlelni és tolerálni a munkatársainak megnyilvánulásait, romlik a kommunikációs képessége, így maga is növeli a stresszt.

hrdoktor-alvashiany-1.jpeg

Az alváshiány hasonlóan pusztító, mint az alkohol

Egy, a nature.com által publikált tanulmányegyenesen az alkoholos befolyásoltsághoz hasonlítja az alváshiányt. Kimutatták, hogy tíz órányi ébrenléti idő után minden további ébren töltött órával annyival csökken a munkavállalók teljesítménye, mintha 0,004 százalékkal nőtt volna a vérükben az alkoholszint. Így például 17 órás folyamatos ébrenlét a szellemi teljesítményt olyan mértékben csökkenti, mintha 0,05 százalék lenne a véralkohol-koncentrációja, 24 óra ébrenlét pedig 0,10 százalékos véralkoholszintnek felel meg. Annak nyilván következményei lennének, ha valakit a munkahelyi szondáztatás alkalmával kapnának rajta ilyen állapotban – élettani hatásai miatt hasonlóan kellene elbírálni az alváshiánytól „kótyagos” munkavállaló munkára alkalmasságát is.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr4114129385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.