Valóban jó ötlet a munkahelyi szunyókálás?

2018. április 23. - hrdoktor

Hazánkban még biztosan furcsán néznének ránk, ha ebédidő után rádőlnénk az íróasztalon elhelyezett kispárnánkra. Egyelőre távol állunk attól, hogy hivatalosan is elfogadottá váljon a munkahelyi szunyókálás, holott egyre több kutatás bizonyítja annak előnyeit. Kínában már hosszú évek óta bevett szokás, amely valószínűleg abból is következik, hogy a távol-keleti ország lakóinak munkabírása jóval megelőzi például az európaiakét.

hrdoktorblog-munkahelyi-szunyokalas.jpg

Fáradt munkavállaló, kisebb haszon

Egy kutatás szerint a brit munkavállalók mindössze 8%-a ébred kipihenten, a fennmaradó 92% (!) azonban már eleve fáradtan megy be a munkahelyére. Hiába a literszám elfogyasztott kávé és tea, a kimerültséggel szemben nem sokat érnek. A kialvatlanság következtében kialakuló testi és lelki betegségek miatt 2016-ban, a Rand Europe statisztikai cég szerint, közel 40 milliárd fonttal kevesebb GDP-t termeltek a brit munkavállalók. Az alváshiány tehát számokkal mérhetően csökkentheti egy cég teljesítményét. Ezért érdemes volna elgondolkodni azon, hogyan lehetne ezt a problémát a munkahely közreműködésével orvosolni.

hrdoktorblog-munkahelyi-alvas.jpg

Hogyan ültethető át a szundikálás a mindennapi gyakorlatba?

Teljesen jogos a munkáltató részéről az a megállapítás, hogy az alkalmazott felnőtt ember, az ő felelőssége, hogy képes legyen beosztani a nap huszonnégy óráját úgy, hogy munkára, alvásra, családra, barátokra, sportra és egyebekre is jusson ideje. Ugyanakkor a munkáltatók azt is elvárják alkalmazottaiktól, hogy munkaidőben a munka álljon mindenek fölött. A lelkiismeretes emberek emiatt pedig gyakran szenvednek attól, hogy lelki teherként hazaviszik feladataikat, amelynek következtében gyakran álmatlanságban szenvednek.

A haladóbb szellemiségű munkahelyek felismerve ezt a problémát relaxációs tréningekkel vagy épp a kikapcsolódást elősegítő sportlehetőségek biztosításával támogatják alkalmazottjaikat. Sőt, vannak olyan irodák is, ahol kényelmes pihenősarkokat alakítottak ki. Több külföldi cég például megengedi az alkalmazottaknak, hogy ebéd után szunyókáljanak kicsit az asztaluknál.

hrdoktorblog-munkahelyi-faradtsag.jpg

A munkahelyi szieszta előnye

Sokszor egy tízperces alvás után is sokkal felfrissültebbek vagyunk, mint egy dupla kávé után. Íme, 3 kutatás erre vonatkozóan.

Az amerikai National Sleep Fondation szerint a rövid 15-25 perces szundítás a legideálisabb éberségünk visszaszerzéséhez.

A kipihent dolgozók kevésbé frusztráltak, ezáltal sokkal toleránsabbak és együttműködőbbek, derült ki a Michigani Egyetem egy kutatásából.

Azok körében, akik hetente legalább háromszor, átlagosan 30 percig szundikáltak, 37%-kal kevesebb volt a szívbetegség okozta halál, ellentétben azokkal, akik egyáltalán nem szunyókáltak délután – derül ki a bostoni Harvard Egészségügyi Iskola felméréséből.

Összegzésként elmondható, hogy a kipihent kolléga közreműködőbb, aktívabb és hatékonyabb munkaerő. Érdemes tehát a munkáltatóknak elgondolkodniuk azon, hogy miként lehetne ezt a valójában teljesen költséghatékony, különösebb befektetést nem igénylő szokást bevezetniük a munkahelyen.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr1013766400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.