Így kerülheti el a kütyüfüggőséget - Elektronikus diéta 4 lépésben

2018. április 16. - hrdoktor

Az elektronikus eszközök rengeteget könnyítenek életünkön, azonban a túlzásba vitt használatuk, különösen a számítógép, mobiltelefon, televízió, playstation, stb. túlzásba vitt használata káros hatással van testünkre, lelkünkre egyaránt. Egészségünk érdekében fontos, hogy időnként elektronikus diétát tartsunk.

hrdoktorblog-kavezas-egeszsegugyi-hatasai.jpg

2017 decemberében a WHO a mentális zavarok közé sorolta a videójátékoktól való függést. Az internet- vagy épp „kütyü”-függőség még nem kapta meg a hivatalos minősítést, holott káros hatásaik jól ismertek mind testi, mind lelki szinten.

Az elektronikus kütyük negatív hatása

#mozgáshiány #életmódbetegségek

A számtógépünket, mobilunkat, tabletünket általában ülve használjuk. A mozgásszegény életmód, különösen az ülőmunka az egyik legfőbb oka a különféle betegségek kialakulásának. A legújabb kutatások szerint nagyban növeli a különféle életmódbetegségek, így például a szív- és érrendszeri panaszoknak, daganatos megbetegedések, vagy épp a gerincproblémák kialakulását. 

#függőség #depresszió

Egy friss tanulmány, amely a számítógép- és mobilfüggőség hatását vizsgálta, megállapítja, hogy a függők szignifikánsan hajlamosabbak a depresszióra, szorongásra, alvászavarra, mint a nem függők.

#alvászavarok #kapcsolathiány

A túlzott eszközhasználat bizonyítottan rossz hatással van a szociális életünkre, a produktivitásunkra és az alvásminőségünkre is.

#látásromlás #szemszárazság

A monitort bambulva sokszor még pislogni is elfelejtünk, ez pedig szemszárazsághoz vezethet, ráadásul a folytonos, egyirányba nézés következtében szemizmaink is fokozatosan gyengülni kezdenek, ez pedig látásromláshoz vezet előbb-utóbb.

#elektroszmog #meddőség

Az elektroszmog káros hatásának mértéke ugyan vitatott, de több tanulmány által is igazolta, hogyha tartósan érintkezünk vele, egészségkárosító hatással lehet ránk alvászavar, ingerlékenység, szív- és érrendszert érintő betegségek, meddőség formájában.

hrdoktorblog-munkahelyi-reggeli.jpg

Hogyan fogjunk hozzá az elektronikus diétához?

Természetesen nem aza cél, hogy kivonjuk mindennapjainkból az elektromos eszközöket. A hangsúly a tudatosságon és az egészséges arányokon van.

1. Szakítsuk meg időnként a munkát!

Ha számítógépes munkát végzünk, óránként álljunk fel, hagyjuk ott a képernyőt. Végezzünk néhány perces szemtornát, mozgassuk át végtagjainkat, hogy merev izmaink görcsösségét oldjuk, illetve, hogy vérkeringésünk pezsdítésével koncentrációs képességünket fokozzuk.

2. Este, lefekvés előtt kerüljük a képernyőt!

Lefekvés előtt néhány órával, ha lehet, egyáltalán ne végezzünk semmilyen munkával kapcsolatos tevékenységet. Legjobb, ha minden agresszív, a nyugalmunk megzavarására alkalmas műsort, filmet kerülünk.

3. Használjunk ébresztőórát mobiltelefon helyett!

Szabaduljunk meg a kísértéstől is. A szó szerint karnyújtásnyi távolságban elhelyezett, bekapcsolva hagyott készülékkel a külvilág, a nappal összes gondja, esetleg félben hagyott feladata, stressze is beköltözik a hálószobába. Hagyjuk a mobilunkat az íróasztalunkon, lehetőleg minél távolabb a hálószobától, és szerezzünk be egy ébresztőórát.

4. Iktassunk be legalább egy napot, amikor lehetőleg mindenféle „kütyüt” kikapcsolunk!

Az elektronikus diéta célja, hogy minél több időt töltsünk a való világban, a digitális, elektronikus eszközök használata nélkül. Az eszközhasználati tudatosságunk megerősítésében óriási lépest jelenthet, ha úgy szervezzük életünket, hogy hetente – például a hétvégénként – egy napot rááldozunk erre a „próbatételre”. Kapcsoljuk ki telefonunkat, éljük meg kreativitásunkat, kiránduljunk a szabadban, sportoljunk, a lényeg, hogy mindezt szabadon, a pillanat öröméért tegyük.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr413757556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.04.17. 07:49:47

Picit túl sok pszichomókust képeztünk, és ezek szemmel láthatóan keresik a helyüket a világban, próbálnak piacot teremteni maguknak. Szépen leszoktatnak bármiről jó pénzért, még akár az oxigénfüggésedet is szívesen megszüntetik, ha előtte rájuk hagyod mindened.