Munkavégzés a menstruáció ideje alatt - Működő képes lehet a menstruációs szabadság?

2018. február 26. - hrdoktor

Vannak nők, akiknél a menstruáció olyan erős tünetekkel jelentkezik, hogy akadályozza a munkavégzésüket is. Egyes országokban ilyenkor egy-két nap „menstruációs szabadságot” is kivehetnek. Ha mégis dolgozniuk kell, hogyan könnyíthetnek a helyzeten?

hrdoktorblog-menstruacios-szabadsag-munkahely.jpg

Bár a havi vérzés természetes dolog, nem tekinthető betegségnek, mégis nagy különbségek vannak abban, hogy hogyan viseli a nő szervezete a vele járó hormonális változásokat. Van, akinek semmi különösebb gondot nem jelent ez a havi néhány nap, sőt, olyan is akad, aki szokatlanul feldobottnak, energikusnak érzi magát ilyenkor, de nem mindenki ilyen szerencsés. Felmérések, becslések szerint a fogamzó képes korban lévő nőknek legalább 10-15 százaléka szenvedhet attól, hogy a menstruációja rosszulléttel, erős görcsökkel, émelygéssel, fejfájással, az átlagosnál jóval erősebb vérzéssel köszönt be havonta. Ezen a napon, egyeseknek másnap is olyan rossz a közérzetük, hogy képtelenek a szokott teljesítményüket nyújtani a munkahelyükön, mert a panaszaik csak pihenéssel, görcsoldó szerekkel és praktikákkal, például meleg borogatással enyhíthetők. Mi lehet a megoldás?

hrdoktorblog-mentsruacio-munkahely-teljesitmeny.jpg

Hogyan segíthet a munkaadó?

Több országban (például Japánban, Indonéziában, Dél-Koreában) bevett gyakorlat, hogy a női munkavállalók havonta egy-két napra menstruációs szabadnapot vehetnek ki. Van, aki ezt nagy vívmánynak tartja, más éppen ellenkezőleg, a nemi diszkrimináció lehetőségét látja benne, ami tovább növeli a szakadékot a férfiak és a nők fizetése, munkaerő-piaci megítélése között. Attól tartanak, hogy a menstruációs napok kiesésével (ha azokra csak az alapbért, vagy annak bizonyos százalékát kapják) tovább csökken a bérük, és kevésbé fogják alkalmazni őket, ha előre tudható, hogy havonta néhány napig nem lehet számítani rájuk. Amilyen kedvező az ilyen szabadnapok lehetősége, olyan kínos azok igénybe vétele, hiszen egy nő sem szereti közhírré tenni legszemélyesebb adatait, ciklusának időpontját és jellemzőit. Megoldást jelenthet, ha ezek a napok a hivatalos betegszabadsághoz adódnak hozzá (hasonlóan a tajvani jogszabályokhoz, ahol három nappal növelik meg az egyébként igénybe vehető 30 nap betegszabadságot, amire a bér fele jár), de „címkézés” és külön orvosi igazolás nélkül. A munkáltató a legtöbbet azzal segíthet, ha megbízik munkavállalójában, és nemtől függetlenül lehetővé teszi, hogy olykor saját belátása szerint szabadnapot vegyen ki, ha rosszul, munkára átmenetileg alkalmatlannak érzi magát. A munkahelyen pedig az a legnagyobb segítség, ha a cég gondoskodik a mosdók, vécék higiénikus felszereltségéről és állapotáról (ez sajnos még nem általános), és megfelelő pihenőhelyiségről is, ahol szükség szerint egy-egy negyedórára nyugodtan leülhet, egy gyógyteát megfőzhet és kényelmesen elfogyaszthat valaki.

hrdoktorblog-menstruacios-gorcs-enyhitese-munkahelyen.jpg

Mivel enyhíthet a panaszain a fájdalmas menstruációban érintett nő?

Ha visszatérően fájdalmas görcsökkel, rosszulléttel szokott jelentkezni a menzesze, különösen fontos, hogy felkeresse nőgyógyászát, és alapos kivizsgálással tisztázza, hogy nincs-e valamilyen betegség a menstruációs panaszok mögött. Ha pedig ez egyszerűen alkati adottság, akkor alkalmanként kell mindent megtenni a kellemetlen tünetek csillapítására. Néhány tippet gyűjtöttünk össze ehhez:

1. Gondoskodjon biztonságos védelemről, higiénikus, diszkrét megoldásokról, a munkahelyén is tartson megfelelő intim segédeszközöket, hogy legalább emiatt ne kelljen szorongania!

2. Ha tudja, hogy hajlamos a fájdalmas menstruációs görcsökre, kérjen orvosától vagy szerezzen be egy erre a célra bevált fájdalomcsillapítót, görcsoldót!

3. Több gyógynövény főzete is jótékonyan enyhítheti a tüneteket, például a cickafark, a pásztortáska, a zsurló – próbálja ki, Önnek melyik válik be!

4. Egyen könnyű, vitamindús, magnéziumban gazdag ételeket!

5. Kerülje a puffasztó, túl sós vagy túl fűszeres ételeket, a szénsavas italokat, a vízhajtó hatású koffeint, alkoholt, mert ezek fokozhatják a hasi görcsöket!

6. Próbáljon minél többet mozogni, időnként felállni, járkálni, akkor is, ha a legszívesebben magzatpózba görnyedve töltené a napot!

7. Kerülje a nehéz fizikai munkát!

8. A meleg segíthet ellazulni, enyhítheti a hasi görcsöket. Nagyanyáink melegített fedőt alkalmaztak – ehelyett ma a mikróban melegíthető gélpárnácska vagy a divatos derékmelegítő ajánlható.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr913602849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.