Minden, amit a kockázatértékelésről tudni kell

2016. október 06. - hrdoktor

A munkáltatóknak erkölcsi kötelezettségük és jogi felelősségük, hogy biztosítsák munkavállalóik biztonságát és egészségét a mindennapi munkavégzés során. De vajon milyen szempontokra kell odafigyelniük, hogy hatékonyan oldhassák meg ezt a feladatot? Összegyűjtöttük, a munkahelyi kockázatértékeléshez kapcsolódó leggyakoribb kérdéseket és tapasztalt szakembereink közreműködésével meg is válaszoltuk azokat. Lássuk, mit kérdeznek leggyakrabban a munkáltatók a kockázatértékelésről!

hrdoktorblog-kockazatfelmeres.jpg

Milyen kötelezettsége van a munkáltatónak?

A munkáltató feladata, hogy a munka minden vonatkozásában biztosítsa a munkavállalók biztonságát és egészségét, megszervezze a kockázatértékelést, kiválassza az értékelést elvégző személyeket és gondoskodjon arról, hogy erre alkalmasak legyenek, értékelje a kockázatokat és végrehajtsa a védőintézkedéseket, birtokában legyenek a kockázatértékelés eredményei.

Mi írja elő a kockázatértékelést?

A Munkavédelmi Törvény. Ennek alapján minden munkáltatónak rendelkeznie kell munkahelyi kockázatértékeléssel (gyakran kockázatelemzésként vagy kockázatbecslésként is emlegetik).

Mit jelent a kockázatértékelés?

Lényege nem csak a jogszabályi megfelelés és a hatósági ellenőrzésekre való felkészültség biztosítása, hanem tényleges megelőző-kockázatcsökkentő intézkedési javaslatok meghatározása, mellyel elkerülhetőek a vészhelyzetek, munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések.

Milyen fajtái vannak?

A munkahelyi kockázatokat feloszthatjuk fizikai, kémiai, biológiai, ergonómiai és pszichoszociális kockázatokra, ennek megfelelően ilyen kockázatértékelések vannak, az ezekre vonatkozó szabályozást is több rendelet, illetve módszertani útmutató látja el. 

Ki végezheti? 

Elvégzése munkabiztonsági és/vagy munkaegészségügyi szaktevékenység, tehát munkavédelmi végzettségű szakemberek (szakmérnök, technikus), munkahigiénikus és foglalkozás-egészségügyi szakorvos végezheti. A legoptimálisabb esetben a több szakember együtt készíti el.

Milyen gyakran kell elvégezni?

Fontos változás, hogy a kockázatértékeléseket nem felülvizsgálni kell, hanem meghatározott időközönként illetve a kockázatokban történő változás esetén, ún. indokolt esetben soron kívül újra el kell végezni.

Az alábbi táblázat összefoglalja a legfőbb tudnivalókat:

Kockázat

Szabályozás

Ki szokta végezni a gyakorlatban?

Újra el kell végezni

Fizikai

Munkavédelmi törvény

munkabiztonsági szakember

3 évente

Kémiai

25/2000 EüM rendelet

munkaegészségügyi szakember

3 évente

26/2000 EÜM rendelet a rákkeltőkről

munkaegészségügyi szakember

2 évente

Biológiai

61/1999 EüM rendelet

munkaegészségügyi szakember

1 évente

Ergonómiai

Munkavédelmi törvény

munkabiztonsági/ munkaegészségügyi/ergonómus szakember

3 évente

Pszichoszociális

Munkavédelmi törvény

munkaegészségügyi szakember

3 évente


Meddig kell megőrizni a kockázatértékelési dokumentumokat?

A kockázatértékelés dokumentumát a munkáltató köteles a külön jogszabályban foglaltak szerint, de legalább 5 évig megőrizni.

Ki ellenőrzi a kockázatértékelést?

A kémiai kockázatbecslést az ÁNTSZ ellenőrzi, az egyéb kockázatértékeléseket a munkavédelmi felügyeletek ellenőrzik.

Kaphat-e büntetést a munkáltató, ha hiányzik vagy hiányos a kockázatértékelés?

Igen, ezt is a munkavédelmi törvény szabályozza, az eltérés nagyságrendjének megfelelően a munkavédelmi bírság összege 50 000 Ft-tól 10 000 000 Ft-ig terjedhet.

 A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.


A bejegyzés trackback címe:

https://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr9011765911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.