Hogyan legyünk sikeresek a munkánkban?

2017. július 17. - hrdoktor

A mindfulness terápia hatékonyságát klinikai vizsgálatok igazolják, azonban a tudatos jelenléten alapuló módszer előnyeit már a munkahelyi teljesítménynövelésben is elismerik. Cikkünkből megtudhatják, hogy milyen eredményeket érhetünk el a mindfulness alkalmazásával, és hogy hogyan is néz ki a gyakorlati alkalmazása.

hrdoktor-mindfulness-munka-stresszkezeles.jpg

Mi a mindfulness lényege?

A mindfulness létrehozója Jon Kabat-Zinn pszichiáter. Több mint tíz évet élt Koreában, egy buddhista kolostorban szerzetesként. Amikor visszatért az Egyesült Államokba, távol-keleti meditatív tapasztalatait elkezdte használni a praxisában. Nagyon hatékonynak találta ezeket a meditációs gyakorlatokat a stresszcsökkentésben, ebből jött létre a mindfulness egyik ága az MBSR (mindfulness based stress reduction). A mindfulness kétkomponensű modellje szerint a tudatos jelenlét egyik fontos eleme a figyelem, a másik pedig az, hogy jelen legyünk az adott pillanat valóságában. A légzésre, a saját testre való tudatos, értékítélet-mentes odafigyelés segít abban, hogy jelen legyünk. Becslések szerint körülbelül az ébren töltött időnk felét azzal töltjük, hogy a múltba vagy a jövőbe kalandozunk, ahelyett, hogy a jelen pillanat feladataira, élményeire koncentrálnánk.

Bizonyítékok a munkahelyi mindfulness mellett?

A Journal of Managment szaklapban 2015-ben megjelent cikk szerint egyértelműen jótékony hatással van koncentrációs képességünkre a mindfulness. Az összehasonlító elemzés kimutatta, hogy a mindfulness rendszeres gyakorlása pozitív hatással van figyelmi képességünkre és az érzelmi működésünkre is, amely utóbbi elkerülhetetlen feltétele például a hatékony munkahelyi kommunikációnak. Az empatikus képességek pedig jó csapattaggá tesznek minket. A kutatásban résztvevők stabilabban tudtak a jelenre fókuszálni, ezáltal a megoldandó feladataikat is gyorsabban és nagyobb hatékonysággal tudták elvégezni, mondta Christopher Lyddy, az Ohio állambeli Case Western Reserve Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.

hrdoktor-mindulness-munka-hatekonysag.jpg

Hogyan gyakoroljuk a mindfulnesst?

1. Kezdjük el és építsük be a mindennapi rutinunkba!

A mindfulness talán legnagyobb kihívása kezdetben az, hogy megtaláljuk azt az időpontot és helyet, ahol senki és semmi nem zavarhat meg bennünket. Van, aki inkább fél órával korábban felkel, van, aki este lefekvés előtt tudja magát inkább elengedni. Ahány ember, annyi féle megoldás létezik. A lényeg, hogy valahogy beépítsük a mindennapi rutinunkba, hogy az elménkben lévő gondolatokra, érzelmekre, a testünkben lévő érzésekre figyeljünk. Amint kényelmesen elhelyezkedtünk, ne gondolkodjunk, csak üljünk csendben. Kezdjük először tíz perccel, és gyakoroljuk minden nap.

2. Figyeljünk a légzésünkre!

Segíthet az elmélyülésben az is, ha csak a légzésünk ritmusára figyelünk. A légzésre való koncentráció megakadályozza, hogy figyelmünk elterelődjön jelentől. A mindfulness meditáció gyakorlásával később elérhetjük, hogy már a légzésére sem kell fókuszálni ahhoz, hogy a jelenben maradjunk. Érdemes arra a villanásnyi, nyugodt pillanatra is figyelni, amely a kilégzés befejezte és a belégzés kezdete előtt jön létre.

3. Nem csak meditáció közben lehet gyakorolni a mindfulnesst!

Figyeljünk a testünkre, az érzéseinkre, melyek a jelenben történnek. Vegyük észre őket. Gyakoroljuk minél többször a jelenlétre való figyelést, és akadályozzuk meg elménk túlzsúfolódását, gondolataink elterelődését. Éljünk a jelenben, és csökkentsük a jövő vagy a múlt eseményein való rágódást, és tudatosítsuk magunkban, hogy csak egy valóság létezik: a jelen.

4. A dolgok átértékelődnek

Ahogyan tudatosan egyre többet figyelünk a saját jelenlétünkre, úgy vesszük majd észre, mennyi minden apró, csodálatos dolog vesz bennünket körül. A hála és az öröm érzése rengeteg plusz energiát szabadít fel bennünk.

5. Munkavégzés közben idézzük fel a meditáció közbeni koncentráltságot

Elég csak felidéznünk a meditáció közbeni nyugalmat és koncentráltságot ahhoz, hogy elménk kiüresedjen. Ha ebből az alappozícióból látunk hozzá feladatunkhoz, tapasztalni fogjuk, hogy mennyivel hatékonyabban és könnyebben megy a munka.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

http://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr1212663155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kelly és a szexi dög 2017.07.18. 09:30:22

emellé még a közös munkahelyi tornát javaslom...

Medgar 2017.07.18. 13:18:28

Az ember nem munkára lett teremtve.

vuvuvu2 2017.07.18. 18:06:12

a mai nap átlagon felüli felhozatal: még egy gagyiblog amire azt tudom írni as of today IGNORE ON.