5 bevált módszer, hogy hatékonyabban dolgozhasson

2017. április 20. - hrdoktor

A határidők és az elvégzendő feladatok mennyisége miatt sokszor arra kényszerülünk, hogy többféle tevékenységet végezzünk gyors egymásutánban vagy akár egy időben. Ennek következtében sokszor megosztjuk feladataink között a figyelmünket. Pedig a minőségi teljesítményhez szükségünk van a fokozott koncentrációra, és a fókuszált figyelemre. Összegyűjtöttük tippjeinket, amelyek segítenek a hatékony munkavégzésben!

hrdoktorblog-koncentralt-munkavegzes.jpg

Minél több sekélyes figyelmet igénylő tevékenységet végzünk az irodában, mint például a gyors e-mailváltás, a csetelés, az internetes szörfölgetés, annál kevésbé tudunk koncentrálni egy összetett munkafolyamat pontos végrehajtására. Sőt, idővel egyre inkább nehezünkre esik minden komolyabb elmélyülést okozó tevékenység, kényelmetlenül érezzük magunkat, ha csak egyetlen dologra kell koncentrálnunk. Szerencsére vannak stratégiák, amelyek segítenek abban, hogy valódi odafigyeléssel tudjunk elvégezni egy-egy bonyolultabb feladatot.

1. Találjuk meg a saját ritmusunkat!

A munkában való elmélyülés szempontjából alapvetően 4 fő típust különböztetünk meg.

  1. Az újságírói típus rövid, elmélyült időszakait általános, ingadozó figyelemmel teli fókuszáltság tölti ki.
  2. A ritmikus munkatempóval rendelkezők olyan tempóban dolgoznak, ahogy a napi munkájuk megköveteli.
  3. A bimodális emberek többnapos elmélyülésre képesek, utána azonban ki kell engedniük a gőzt és lazítaniuk kell.
  4. A szerzetes típus hosszú, megszakítás nélküli időszakra képes elmélyedni a feladatában. Ha a munka úgy kívánja, akár hetekre, hónapokra is képes belefeledkezni.

Mindegyik típusnak megvan a maga előnye és hátránya. Természetesen a munka minősége is meghatározza, hogy milyen tempóban és elmélyülten dolgozunk rajta, de érdemes esetleg kipróbálnunk magunkat más intenzitású figyelmet gyakorolva is.

hrdoktorblog-5-_modszer_az_elmelyult_munkaert.jpg

2. „Izmosítsuk” a koncentrációs képességünket!

A koncentrációs képességünket az izmok edzéséhez hasonlóan tudjuk erősíteni. A sportoláshoz hasonlóan az első alkalmak itt is fáradságosak, nehezebben mennek, de megéri próbálkoznunk, mert kitartással és rendszeres gyakorlással sokat lehet fejlődni benne. A tudományosan is alátámasztott módszerek, mint például a mindfulness, rendkívül hatékonyak a koncentrációs képességünk fejlesztésében. Az elmélyülést a hétköznapok során is gyakorolhatjuk, ha ügyeljünk arra, hogy egyszerre csak egyfajta tevékenységet végezzünk, de azt teljes odaadással és figyelemmel. Amikor reggel kávézunk, ne nyomkodjuk közben a telefonunkat, amikor olvasunk, ne szakítsuk meg ötpercenként a könyvet, hanem csak az adott tevékenységre figyeljünk.

hrdoktorblog-5-modszer_az_elmelyult_munkaert.jpg

3. Teremtsünk zavartalan munkakörnyezetet!

Az intenzív elmélyülés alapfeltétele a zavartalan környezet. A multitasking azonban folyamatosan gyengíti a koncentrációs képességünket. Arra kényszerít minket, hogy fontossági sorrend nélkül végezve a feladatokat, folyamatosan éberek legyünk. Sokszor már az is akadályozza vagy megzavar minket a koncentrálásban, ha egy olyan irodában dolgozunk, ahol folyamatos alapzaj van. Épp ezért érdemes kipróbálnunk, hogy milyen olyan környezetben tevékenykednünk, ahol csönd van, és legalább a folyamatos hangzavar nem okoz nehézséget. Ha viszont más kollégákkal dolgozunk egy szobában, és az irodai telefonok is gyakran csörögnek, próbáljunk fülhallgatón keresztül olyan – lehetőleg instrumentális – zenét hallgatni, ami segít kikapcsolni a zavaró zajokat, ingereket.

hrdoktorblog-elmelyult-munkavegzes.jpg

4. Hozzunk létre rítusokat!

A rítusok és a rutinszerűen végzett szokások biztonságot adnak, és segítenek az elmélyülésben. Érdemes minél egyszerűbb és könnyebben kivitelezhetőbb szokásokat beépíteni a munkarendünkbe, mert így valószínűbb, hogy valóban minden nap végre fogjuk hajtani őket. A legjobb, ha mindenki saját magának alakítja ki a számára leginkább megfelelő rítusokat, de inspirációként mi is eláruljuk a legjobban bevált, saját munkahelyi szokásainkat:

  • Mindig a legnyugalmasabb időszakban végezzük a legtöbb koncentrációt igénylő feladatunkat – például amikor a kollégák éppen értekezleten vagy ebédszüneten vannak.
  • A komoly elmélyülést és koncentrációt igénylő feladatok előtt mindig lehalkítjuk vagy rezgőre állítjuk a telefonunkat, és csak akkor kapcsoljuk vissza, amikor már végeztünk a feladattal - ezzel egy rituális keretet is adva a munkának.
  • A nagy odafigyelést igénylő feladatok elvégzése közben az elmélyülést és koncentrációt segítő zongoradallamokat hallgatunk, mert a magunk részéről ezeket szeretjük a legjobban. De mindenki válasszon olyan zenét, ami őt a legjobban munkára hangolja.

hrdoktorblog-elmelyult-munkavegzes-pihenes.jpg

5. A lazításról se feledkezzünk meg!

Nem mindegy, hogy milyen időközönként, milyen motivációval és milyen módon lazítunk. Tervezzük meg előre, hogy mennyit foglalkozunk a munkánkkal, és ne szakítsuk meg közben egy gyors e-mail ellenőrzés, telefonhívás vagy kávészünet miatt. Ezekről gondoskodjunk egy másik, megtervezett időperiódusban, de ne a hasznos munkavégzés rovására. Amikor pihenünk, csináljunk valami teljesen más dolgot távol a számítógéptől, távol a dolgozó terünktől. Menjünk le a büfébe, sétáljunk egyet az ebédszünetünkben, mozgassuk kicsit át magunkat.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A bejegyzés trackback címe:

http://hrdoktor.blog.hu/api/trackback/id/tr9312439897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.